Kvinde på færge

Cyklister kan kigge langt efter rimelige færgepriser hos Mols-Linien

Mols-Linien: Cyklister betaler 10-dobbelt pris

En tur over Kattegat med Mols-Linien er en dyr fornøjelse for cyklister. Bilister slipper med en tiendedel af prisen for nøjagtig samme tur.

Af Christina Britz Nicolaisen
27. juni 2012

Når en gruppe cyklister krydser Kattegat tur-retur med Mols-Linien koster det 5000 kr. Når samme gruppe mennesker i stedet tager bilen med ombord, koster turen kun 440 kr. Det viser en beregning som avisen 'Det Ny Odsherred' har foretaget.

At cyklister betaler langt mere end bilister for at rejse med færge er dog ingen nyhed, og den helt urimelige prispolitik gælder ikke blot Mols-Linjen. Cyklistforbundet har i årevis forsøgt at gøre opmærksom på problemet, som landformand Claus S. Hansen kalder for en skandale:

"Også Bornholmstrafikken og andre færger er dyrere, hvis du vælger at rejse på cykel. Det skriger jo til himlen, og politikerne burde gå ind og snakke med færgeselskaberne. Vi satser jo meget på cykelturisme i hele turistbranchen, og her er en af de helt store stopklodser,« siger Claus Hansen til avisen.

Læs hele artiklen i 'Det Ny Odsherred'