På Dr. Louises Bro deltager Teknik- og Miljøborgmester Morten Kabell i morgenmadsuddelingen sammen med Cyklistforbundets direktør Klaus Bondam. Foto: Søren Hytting

Gratis morgenmad på din cykelsti

Få en bolle med i farten og tilmeld dig Danmarks største motionskampagne. Uddelingen af morgenmad er en fast del af Cyklistforbundets kampagne "Vi cykler til arbejde". Den serveres på din cykelsti tirsdag d. 8. april.

Af Frits Bredal
04. april 2014
Præsten cykler. Piloten cykler. Lægen cykler. Buschaufføren cykler. Og lastvognschaufføren cykler også til arbejde. Men nogle faggrupper cykler mere end andre. Årets Vi cykler til arbejde har fokus på ”nye cyklister”. Både den slags nye cyklister, som ikke er vant til at cykle, og cyklister i erhverv, der ikke normalt forbindes med cyklisme, f.eks. piloter, buschauffører og lastvognschauffører.

I år er kampagnen støttet af Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse. Det er et stort politisk ønske, at flere danskere skal cykle mere, fordi det styrker folkesundheden. Og det er ikke kun den klassiske storbycyklist, der skal træde i pedalerne, men helst også mennesker i erhverv og lokalområder, hvor der ikke er tradition for at dyrke motion.

Det er nemt at være med

”Du behøver ikke særligt tøj, en dyr cykel eller et usædvanligt højt kondital for at cykle. Og hvis du cykler til arbejde, behøver du heller ikke omfattende kalenderplanlægning for at nå at få din daglige motion”, siger Cyklistforbundets kampagnechef Maria Bech. Og tilføjer:

”Vi vil ikke være anmassende, men da årets kampagne har fokus på nye cyklister, er bilisterne bestemt velkomne til at få en bolle med, hvis de beder om det.”

Hvert år begynder tusindvis af danskere at cykle i forbindelse med Vi cykler til arbejde. Og mange af dem bliver ved efter kampagnen.

Vi cykler til arbejde finder sted i maj måned.
Tilmelding og mere information på vcta.dk

Morgenmadsuddeling - tirsdag d. 8. april kl. 07:30-09:00

Få en bolle eller et stykke frugt på en cykelsti nær dig - bl.a. i København, Aarhus, Aalborg, Kolding, Holstebro, Viborg, Aabenraa, Helsingør, Glostrup, Rødovre og Hvidovre.

København:
  • Dronning Louises Bro
  • Knippels Bro v/ Udenrigsministeriet
  • Bryggebroen – v/ Islands Brygge
  • Åboulevarden v. søerne
På Dronning Louises Bro deltager Teknik- og Miljøborgmester Morten Kabell (Ø) og Cyklistforbundets direktør Klaus Bondam.

Aabenraa:
  • Krydset v/ H.P. Hanssens Gade og Rådhusgade (kl. 7.30-8.45)
Borgmester Thomas Andresen (V) deltager i morgenmadsuddelingen.

Aarhus:
  • Krydset v/Mejlgade og Nørreport
  • Krydset v/ Frederiks Allé og Sønder Allé
På Frederiks Allé / Sønder Allé deltager Rådmand for Teknik og Miljø Kristian Würtz (S) i morgenmadsuddelingen.

Aalborg:
  • v/ Limfjordsbroen – krydset Vesterbro / Borgergade (fra ca. 07:30)
Hvidovre:

• v/ Hvidovre Stationscenter og v/ Friheden Station / Gl. Køge Landevej (kl. 7-8)
Holstebro:

• v/ Nørreport (kl. 6:30-7:30)
Glostrup:
  • v/ Glostrup Station (kl. 7:30-08:30)