Foto: Mikkel Østergaard

50.000 børn lærer om lys i trafikken

En hel børneårgang skal lære at cykle med lys på. Det er målet for lygte- og reflekskampagne, der skydes i gang d. 1. november.

Af Jan Thane
26. oktober 2015

Sommertiden er forbi og inden længe er dagen så kort, at man skal have lygter på cyklen både til og fra skole. Derfor skyder Cyklistforbundet, TrygFonden og Rigspolitiet en landsdækkende refleks- og lygtekampagne i gang.

LYS PÅ med Ludvig hedder børnekampagnen, og 50.000 elever fra landets 3.-5. klasser er tilmeldt. Målet med den årlige kampagne er, at en hel børneårgang skal deltage og lære, hvor vigtigt det er med lys på cyklen.

"Lys på cyklen er afgørende for børns sikkerhed i trafikken i de mørke tider, og med denne kampagne vil vi lære børn at bruge lygter selv. Vi går derfor efter netop den alder, hvor mange børn begynder at cykle alene i trafikken, og vi håber, at lys på cyklen bliver en naturlig del af cykelrutinen. Vi når ud til næsten halvdelen af en årgang med kampagnen, så effekten er virkelig stor, hvis de tager det til sig," udtaler kampagnechef Maria Bech.

Lygter når solen går ned

Ifølge lygteloven skal der være lys på cyklen fra solnedgang til solopgang og i usigtbart vejr. Mandag d. 2. november er det altså før kl. 7.17 og efter kl. 16.29, at lygterne skal tændes, hvis man bor i København. Men frem til d. 21. december bliver dagene kortere og lygtetændingstiden længere.

"Det kommer ofte bag på os, at mørket rammer allerede om eftermiddagen, når vi går over til vintertid. Så kampagnen er også en reminder til hele familien om, at lygterne skal findes frem eller købes nu, hvor lygtetændingstiden omfatter de tidspunkter, hvor vi typisk bruger cyklen," siger Maria Bech.

Sådan fungerer LYS PÅ med Ludvig

Cyklistforbundet sætter hvert år fokus på lygter og reflekser i kampagnen LYS PÅ med Ludvig. Kampagnen afvikles fra 1. – 30. november og henvender sig til folkeskolens 4. klasser. Kampagnen øger børns viden om synlighed og sikkerhed i trafikken. Det sker gennem et undervisningsforløb med fokus på vigtigheden af lys og reflekser på cyklen og i trafikken.