Ny cykelbog med inspiration fra hele verden

”Cyclists & Cycling Around the World” er titlen på en ny bog skrevet af 25 cykeleksperter fra hele verden.

Af Frits Bredal
18. november 2013

Bogen ”Cyclists & Cycling Around the World” giver et globalt overblik over de bedste erfaringer og eksempler fra hele cykelverdenen. Formålet er at inspirere byer til at udvikle deres cykelkultur og cykelinfrastruktur. Eller til simpelthen at komme i gang med at etablere en cykelkultur helt fra begyndelsen. Dermed skal bogen bidrage til at skabe flere cykelvenlige byer med høj livskvalitet.

Bogen indeholder 25 artikler skrevet af cykeleksperter fra forskellige kontinenter, lande og byer. Forfatterne er en blanding af lokale trafikplanlæggere, cykellobbyister og cykelforskere.

”Cyclists & Cycling Around the World” er opdelt i syv kapitler, der på hver sin måde giver inspiration til at øge cykelandelen i verdens store byer: 1) Cykelkultur. 2) Cykelvenlige byer med høj livskvalitet. 3) Cykelinfrastruktur. 4) Sikkerhed for cyklister. 5) Cykler. 6) Cykelpolitik. 7) Cykellobbyisme og uddannelse.

1)Cycle Culture, 2) Liveable and Bikeable Cities, 3) Cycle Infrastructure, 4) Safety for Cyclists, 5) Bicycles, 6) Cycling Policy and 7) Cycle Advocacy and Education.

Et af kapitlerne i bogen (”Cycle Training for Children – take a child’s perspective and make it fun!”) er skrevet af Mai-Britt Kristensen fra Cyklistforbundet i samarbejde med Loa Bendix.

Dansker bag bogen

Det er danskeren Lotte Bech, der har været i stand til at finde og samle de mange forskellige forfattere og artikler. Hun fik ideen til bogen, da hun blev inviteret til en række internationale konferencer for at fortælle om de danske erfaringer med udviklingen af vores cykelkultur:

”Gennem mit arbejde i Københavns Kommunes med cykelplanlægning og senere gennem mit engagement i Cyklistforbundets internationale arbejde har jeg oplevet en stigende interesse fra byer rundt om i verden for at kende til andre byers erfaringer på cykelområdet Jeg er imponeret over det engagement og den entusiasme, der præger de folk der arbejder med cykelplanlægning og promovering af cyklismen uanset hvor udviklet deres cykelkultur er. Der er så mange værdifulde erfaringer at hente, som kan være til inspiration for andre byer, også for os i Danmark. Jeg har med cykelbogen ville bidrage til at udbrede de erfaringer og inspirere til indretning af gode byer at bo i,” fortæller Lotte Bech.

”Cyclists & Cycling Around the World” er på I alt 335 sider, rigt illustreret med foto fra hele verden.

Dét kan du gøre

• www.cyclists-world.com kan du finde information om, hvordan man kan købe både den trykte bog og e-bogen.