London har fået en ny cykelkommissær

London får ny cykelkommissær

Europas største by satser på cyklerne

Af Frits Bredal
31. januar 2013

Cyklisme fylder mere og mere i engelske aviser og i debatten om, hvordan den engelske hovedstad skal udvikle sig. Nu har Londons cykelglade og utraditionelle borgmester Boris Johnson udnævnt en ny “cycling commissioner”.

Journalist og redaktør Andrew Gilligan fra avisen Daily Telegraph er den nye kommissær med ansvar for cyklisme.  Det er ikke alene Andrew Gilligan, der er ny. Selve funktionen – cykelkommissær – er også ny.

”Selvom London stadig er langt bagefter f.eks. København på cykelområdet, kan udviklingen i en af verdens mest kendte byer inspirere andre byer og lande til at bevæge sig i en mere cykelvenlig og bæredygtig retning. En ny cykelkommissær er et skridt på vejen,” siger Mai-Britt Aagaard Kristensen, der koordinerer en del af Cyklistforbundets internationale indsats i Cycling Embassy of Denmark.

Cities fit for Cycling

Andrew Gilligan skal kun arbejde som cykelkommissær et par dage om ugen. Resten af arbejdsugen fortsætter Andrew Gilligan på Daily Telegraph, hvor han igennem flere år har skrevet og blogget livligt om cyklismen i den engelske hovedstad.

”Jeg er meget glad for udnævnelsen, som kommer på et tidspunkt, hvor cyklismen i London står foran ambitiøse forandringer,” siger den nye kommissær til den engelske avis The Times.

Ligesom Daily Telegraph, hvor Andrew Gilligan arbejder, har The Times de seneste år haft mange artikler og debatindlæg om cykler. Den indflydelsesrige avis har bl.a. lanceret temaserien ”Cities fit for Cycling”, cykelvenlige byer.

”Initiativer som Cities fit for Cycling er stærkt inspireret af den hollandske og danske cykelkultur. Og Cyklistforbundet vil gerne spille en aktiv rolle i udbredelsen af dansk knowhow til mindre erfarne cykelnationer, f.eks. England,” siger Cyklistforbundets Mai-Britt Aagaard Kristensen.

Cyklistforbundet er en del af European Cyclists' Federation, der arbejder for at udbrede cyklismen internationalt og Cycling Embassy of Denmark, der arbejder for at udbrede kendskabet til dansk knowhow på cykelområdet.

Læs flere internationale artikler via Cyklistforbundets Cykler i medierne