Ny cykelstrategi i København

Københavns Kommune er kommet med en ny cykelstrategi 2011-2025

19. april 2011

I 2015 skal halvdelen af alle ture til Københavns arbejdspladser og undervisningsinstitutioner ske på cykel. Det er én af målsætningerne i den nye cykelstrategi, som et politisk flertal i Borgerrepræsentationen står bag. I dag er det 35 procent af turene, der tages på de to-hjulede.

For at opnå målene i cykelstrategien skal der ifølge kommunen selv investeres kraftigt i bl.a. en udvidelse af cykelstinettet og flere parkeringsfaciliteter. Desuden er det nødvendigt med en eller anden form for trængsels/kørselsafgifter for at reducere biltrafikken.

Erik Hjulmand, formand for Cyklistforbundets afdeling i København, støtter de ambitiøse målsætninger, inklusive intentionen om, at 50 % af alle ture til arbejde og uddannelse i byen skal foregå på cykel:

"Godt udspil, København! Nu skal planerne realiseres, og her tilbyder Cyklistforbundet sig som en aktiv medspiller: Hvis målene skal nås, kræver det en massiv indsats og konkret handling her og nu, f.eks. i forhold til de presserende problemer med manglende parkeringsfaciliteter, " siger Erik Hjulmand.