Ny kampagne taler til udenlandske chauffører

Nyt kampagnemateriale uddeles også på engelsk og tysk.

05. september 2011

Hvis du bliver ramt af en svingende lastbil, gør det næppe den store forskel om chaufføren taler tysk eller dansk. Men når det handler om at undgå ulykkerne, kan sproget vise sig at være et vigtigt våben.

Voldsomme ulykker kan undgås

Siden 2006 har højresvingsulykker kostet 25 danske cyklister livet. I alt er der fra 2006 til 2010 registreret på den forkerte side af 100 ulykker mellem lastbiler og tohjulede, hvor cyklisterne er kommet til skade. Det viser en ny opgørelse fra Vejdirektoratet.

Derfor lancerer Cyklistforbundet, Vejdirektoratet og Rådet for Sikker Trafik i dag en fælles oplysningskampagne, der skal forsøge at bringe antallet ned. I kampagnen opfordres chaufførerne og cyklisterne til at være ekstra opmærksomme på hinanden – ikke mindst når de tunge trafikanter skal svinge mod højre.

”Vi har i flere år foreslået at sætte skilte op ved grænseovergangene, der kunne minde chaufførerne om at de nu kommer til et cykelland,” siger Cyklistforbundet landsformand, Claus Steffen Hansen.

Blinde vinkler

I 2009 og 2010 sad der udenlandske chauffører bag rattet i forbindelse med hver femte højresvingsulykke med personskade. Derfor har Cyklistforbundet længe ønsket at få opfordringerne målrettet de chauffører, der måske nok transporterer varer rundt på de danske veje, men ikke taler sproget.

Claus Steffen Hansen er glad for at kampagnen har så meget fokus på at chaufførerne skal indstille deres spejle korrekt. Det kan være med til at mindske risikoen for at overse cyklisterne.

”Hvis spejlene ikke sidder som de skal, har chaufførerne ingen mulighed for at se cyklerne. Og så vil der ske ulykker. Det tager de danske chauffører heller ikke skade af at blive mindet om,” siger Claus Steffen Hansen.

Kampagnen starter i dag og løber frem til d. 25. september.

Du kan læse mere om kampagnen på