Foto: Mikkel Østergaard

Cyklistforbundet lancerer ny cykellegekampagne

Nu lancerer Cyklistforbundet sin nye kampagne Vi kan cykle! Kampagnen skal bringe cyklen ind i børnehaverne.

Af Mai-Britt Aagaard Kristensen
07. maj 2013

Vi kan cykle!

Kampagnen er baseret på Cyklistforbundets koncept cykelleg, der lærer børn at cykle på en super sjov måde. I år deltager 25 børnehaver i københavnsområdet i pilotkampagnen. Se hvem der er med nedenfor.

Cykelleg – for dig og mig

Husker du dengang, du selv lærte at cykle? Suset i maven, da far eller mor gav slip på kosteskaftet, og du pludselig hjulede af sted uden hjælp eller støtte. Det er den følelse, Cyklistforbundet gerne vil give videre til alle børn i Danmark. Og det er her, cykelleg kommer ind i billedet. For det skal jo være sjovt at lære at cykle.

Cykelleg gør cykelsikker

Men hvad er cykelleg så for en størrelse? Cykelleg er velkendte bevægelseslege som Kongens Efterfølger og To mand frem for en enke, der er flyttet op og videreudviklet til cykler. Under legen lærer barnet balance, afstands- og fartbedømmelse, rum- og retningssans og alle former for manøvrer på cyklen. Når alt dette er på plads, kan barnet bedre fokusere på regler, trafiklys og andre trafikanter, når det senere skal til at øve sig i at cykle i trafikken sammen med sine forældre.

Meget mere end ”bare” leg

Men cykelleg kan meget mere end at lære børn at cykle: ”Cykelleg giver børn øget selvværd og selvtillid. Det styrker faktisk hele barnets udvikling, både fysisk, psykisk, kognitivt og socialt. Cykelleg er simpelthen et fremragende pædagogisk redskab, og det passer som fod på pedal med de seks læreplanstemaer”, fortæller Erik Nielsen fra Idrætsbørnehaven Hylet, der har været med til at udvikle årets kampagne.

Vi kan cykle! er støttet of Østifterne og udviklet i samarbejde med Idrætsbørnehaven Hylet og Legefabrikken. Kampagnen er et udviklingsprojekt, der løber over de næste tre år.

Hvem er med?

• Røde ko i centrum, København K