Foto: Københavns Kommune / Troels Heien

Elektroniske informationstavler skal forbedre din cykeltur

Cyklister i København kan se frem til fem elektroniske informationstavler på byens travleste stækninger. Tavlerne skal gøre det lettere, hurtigere og mere sikkert at være cyklist i byen. De er et godt bud på at sikre, at cyklen stadig er et attraktivt valg - også i byer med meget trafik, lyder det fra Cyklistforbundet.

Af Cyklistforbundet
29. maj 2017

Hvilken rute skal jeg vælge, hvis jeg vil undgå den værste trængsel? Det skal nye elektroniske tavler på fem travle cykelstrækninger i København hjælpe byens cyklister med.

Københavns Kommune udruller nu et nyt trafikprojekt, der skal gøre det mere attraktivt at cykle i byen. Tavlerne kan dirigere cyklisterne uden om den værste trængsel, foreslå alternative ruter og vise afstande til udvalgte destinationer. Senere på året vil tavlerne også oplyse om rejsetider for både cykel og bil.

En verdensnyhed

København bliver den første by i verden, der opstiller elektroniske informationstavler særligt til cyklister.
Ifølge teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune, Morten Kabell, vil den nye teknologi både være med til at give københavnerne en bedre cykeloplevelse og til at øge tryghed og sikkerhed på cykelstierne, fordi der vil være mindre trængsel.

Vi skal arbejde for sikker cykling

Cyklistforbundets direktør Klaus Bondam mener, at de elektroniske tavler er et godt bud på at tænke nyt og skabe den nødvendige udvikling på byens cykelstier:

”Det er afgørende, at vi i byer præget af stadig flere biler og stadig mere trafik arbejder for gode, trygge og sikre forhold for byens cyklister. Ellers bliver cyklen langsomt mindre attraktivt valg, når man skal transportere sig gennem byen.”

Fakta

Inden sommerferien opsættes fem elektroniske informationstavler i retning ind mod byen på følgende gader:

• Nørrebrogade inden Dronning Louises Bro (er opsat)
  • Amagerbrogade ved Vor Frelsers Kirkegård
  • Amagerfælledvej lige efter Svinget
  • Vermlandsgade inden Kløvermarksvej
  • Gyldenløvesgade overfor Søpavillonen

Tavlerne er 3.35 meter høje og skærmene er 70 x 70 cm. Stolpen fylder det samme som en brosten og kan nemt placeres på fortovet. Skærmene tilpasses automatisk lysforholdene, så de er dæmpede om natten og har fuld styrke i solskin.