Nye cyklister på vejene

Årets store "Vi cykler til arbejde" er netop afsluttet, og igen i år har kampagnen udklækket masser af helt nye cyklister. En af de nye cykelpendlere er Kathe Jensen fra Kastrup, der kom i gang med at cykle 34 km om dagen – og som vandt prisen "Årets nye cyklist".

Af Christina Britz Nicolaisen
20. juni 2014

250 gange rundt om Jorden

I hele maj måned har der været ekstra travlt på landets cykelstier. I anledning af årets Vi cykler til arbejde greb 71.000 medarbejdere chancen for at få en masse gratis motion ved at cykle til og fra arbejde. Mange deltagere eksperimenterede med cykelpendling for første gang, mens andre i forvejen var rutinerede cyklister.

I alt blev det 830.000 cykeldage og 10 millioner kilometer cykelture, hvilket svarer til 2.729 friske runder i Tour de France eller 250 cykelture rundt om Jorden.

Årets nye cyklist cykler 34 km om dagen

Årets kampagnetema var ”nye cyklister” og blandt de mange nominerede til prisen Årets nye cyklist, blev det SoSu-assistent Kathe Jensen fra Kastrup, der løb med præmien - en helt ny el-cykel til en værdi af 21.000 kr.

Kathe Jensen gennemgik nemlig en utrolig forvandling i forbindelse med kampagnen – hun gik fra aldrig at cykle til arbejde til at kaste sig ud i en daglig cykeltur på 34 km – 17 km fra sit hjem til arbejdet på Kildevæld Sogns Plejehjem på Østerbro.

Og Kathe Jensen har også planer om, at fortsætte med at cykle, fortæller kampagnechef Maria Bech, der sad med i dommerkomitéen:

”Det var dejligt at skulle vælge mellem så mange nye cyklister, der alle velfortjent blev nomineret af deres kollegaer. Nogle af deltagerne ejede slet ikke cykler inden kampagnen og måtte låne sig frem, mens andre benyttede lejligheden til at puste nyt liv i deres gamle rustne cykler. Men alle havde det til fælles, at kampagnen har hjulpet dem i gang med nye og sunde transportvaner, og det glæder os virkelig meget. For det er netop det Vi cykler til arbejde handler om – at sprede cykelglæde og få endnu flere til at vælge cyklen.”

Hentede sine holdkammerater

Alle årets vinderhold blev udtrukket ved lodtrækning og hovedpræmien, som er funklende nye Batavus-cykler til alle deltagere på vinderholdet, gik til Baker Tilly fra Odense - fra revisorfirmaet af samme navn.

Årets holdkaptajn blev Jens Ulrik Weeper fra Nykredit Aalborg, der opmuntrede sine kollegaer til at cykle blandt andet ved at hente dem om morgenen – selvom det var en stor omvej og mange ekstra kilometer for ham selv.

Vi cykler til arbejde kører igen i maj 2015.