De mange skolelukninger kan påvirke skolecyklingen negativt. Foto: Mikkel Østergaard

Nye skolestrukturer påvirker børnecyklingen

En del kommuner havde allerede sikret skolevejene, inden de nye skolestrukturer blev en realitet. Mange af kommunerne skal nu starte forfra med sikringen af skolevejene efter de sidste års skolelukninger, skriver dknyt.

Af Kristina Kromand
14. marts 2014

Børn støder på udfordringer på vej til skole
I Danmark cykler børn til skole allerede fra en tidlig alder, men efter de seneste års skolelukninger og vedtagelsen af nye skolestrukturer i kommunernes byråd, oplever flere kommuner ifølge Cyklistforbundet, at skolebørnene støder på udfordringer i trafikken.

"Mange kommuner havde netop sikret skolevejene, da skolestrukturreformen blev vedtaget. Derfor har de set en del af arbejdet være spildt og har måttet starte forfra," siger Trine Stig Mikkelsen, udviklingskonsulent i Cyklistforbundet til dknyt.

Ifølge Cyklistforbundet, der samarbejder med en række kommuner om at fremme skolecykling, kan man konstatere, at skolelukningerne skaber udfordringer for børnene, fordi de fx har længere til skole.

Forskelle på processen
I Frederikshavn lukkede man i 2010 tre af de skoler, hvor skolevejen var blevet sikret, og oprettede en ny storskole. Det resulterede i, at man måtte starte forfra. I kommunen gik man til opgaven med nye 'trafiksikkerhedsøjne' og lavede bl.a. geografiske kort over, hvor skolebørnene boede og sammenholdt dem med kommunens trafikplaner. Derudover fik skolebørn sat en chip på deres cykel, så det kunne registreres, hver gang de kørte ad de 'rigtige veje'.

"Vi har fået lov at præge processen hele vejen – lige fra der blev udskrevet arkitektkonkurrence om den nye skole," siger Finn Rasmussen, arkitekt i Center for Teknik og Miljø.

Processen i Frederikshavn er langt fra normen, og der er stor forskel på kommunernes reaktioner i forbindelse med skolesammenlægninger. Nogle har et stort fokus på forholdene for cyklister, mens andre ikke har, hvilket lader til at have en negativ indvirkning på børnecyklingen, konstaterer Trine Stig Mikkelsen.

Læs hele artiklen på dknyt

Emneord: Børn, Sikkerhed