Pas på højresvingende lastbiler

Nu starter kampagne for at advare mod højresvingsulykker.

05. april 2011

I takt med at solen og foråret indtager Danmark, stiger antallet af cyklister på vejene. Derfor sætter Rådet for Sikker Trafik i samarbejde med bl.a. Dansk Cyklist Forbund igen spot på højresvingende lastbiler i en kampagne - for at minde cyklisterne om at passe på sig selv.

"Vi kan konstatere en positiv sammenhæng mellem antallet af ulykker og den opmærksomhed problemet får i f.eks. medierne. Når aviser, radio og tv sætter fokus på højresvingsulykker, bliver både cyklister og bilister tilsyneladende mere opmærksomme, og så falder antallet af ulykker, "siger Claus S. Hansen, landsformand i Cyklistforbundet.

Stort set alle højresvingulykker kunne være undgået, hvis chaufføren havde orienteret sig bedre. Det er helt afgørende, at spejlene er indstillet korrekt, og der ikke er unødige genstande, der tager udsyn.

Cyklistforbundet arbejder for et lovpligtigt "orienteringsstop", der kan forhindre, at cyklisterne bliver overset:

"Det bør være et krav, at chaufføren stopper helt op og orienterer sig en ekstra gang - lige før lastbilen krydser cyklistens bane", siger Claus. S. Hansen.

Rådet for Sikker Trafik, Dansk Cyklist Forbund, Trafikstyrelsen og Dansk Transport og Logistik står bag kampagnefilmene, som frem til d. 17. april vil køre på de landsdækkende tv-kanaler.

Udviklingen i højresvingsulykker

Antallet af dræbte og alvorligt kvæstede cyklister i højresvingsulykker er generelt faldet de sidste 5 år, men udviklingen viser også, at tallene kan svinge fra år til år - derfor er det vigtigt, at blive ved med at minde cyklister og lastbilchauffører om, at de skal holde ekstra øje med hinanden.

Dræbte og alvorligt tilskadekomne cyklister i højresvingsulykker m. lastbiler

År

Dræbte cyklister

Alv. tilskadekomne cyklister

De foreløbige tal fra 2010 viser, at fem cyklister mistede livet i højresvingsulykker med lastbiler, mens ni blev alvorligt kvæstede.