Foto: Randers Kommune

Pendlercykler bliver revet væk i Randers

Borgerne i Randers er vilde med byens nye pendlercykler. Efter bare fire måneder meldes alt udsolgt. Det er blevet trendy at leje i stedet for at eje, lyder forklaringen.

Af Lasse Skou Hauschildt
23. september 2014

Ole Petersen bor i Randers, men arbejder til daglig i Århus. Han tager derfor toget hver dag, og har de sidste tre måneder brugt en lejet pendlercykel til at komme frem og tilbage mellem sit hjem og banegården.

”Pendlercykler en rigtig god opfindelse. Det er billigt og nemt, og så er der fuld service på i hele lejeperioden.”

Men nu er cyklerne blevet så populære, at Ole Petersen ikke kan forlænge sin lejeperiode. Og det ærgrer ham:

”Jeg håber der snart bliver en cykel ledig igen, for jeg er blevet afhængig af min pendlercykel.”

Planer om flere cykler

I Randers Kommune er man begejstret for den store interesse og har på sigt planer om at øge antallet af pendlercykler:

”Det er meget positivt, at borgerne har taget så godt imod det nye tilbud. Vi regner med på sigt at kunne udvide antallet af pendlercykler, så endnu flere kan komme hurtigt og nemt rundt på cyklerne,” siger Birgit Berggrein, projektleder for Randers Cykelby.

I den nye, nationale cykelstrategi som regeringen lancerede tilbage i juni, lægges der særlig vægt på samspillet mellem cyklen og den kollektive transport. Derfor er det randrusianske pendlercykelsystem faktisk på forkant med udviklingen, og det vækker glæde hos Cyklistforbundets direktør Klaus Bondam:

”I Cyklistforbundet har vi i mange år efterspurgt en stærkere kobling mellem cyklen og den kollektive transport. Derfor er det meget glædeligt at se hvor populær pendlercyklen i Randers er blevet. Det viser at der et behov, og det er kommunernes opgave at imødekomme dette.”

Personlig cykel

Det er simpelt at tilmelde sig pendlercykelsystemet via en hjemmeside, og efterfølgende kan man styre sin brug af cyklen via en tilhørende app. Som lejer af pendlercyklen er man fri for at bekymre sig om at cyklen skulle være optaget eller om at finde en parkeringsplads. Pendlercyklen er nemlig personlig, og har sin egen faste stander ved stationen. Når cyklen ikke står i standeren, er standeren låst, så andre ikke kan benytte den.

Pendlercykelsystemet hedder Cibi og er udviklet af reklamefirmaet AFA JCDdecaux. Der er også pendlercykler i Odense og snart også i Aarhus.

Det koster 50 kroner at leje en pendlercykel i en uge. En måned koster 100 kroner, tre måneder koster 250 kroner.

Mere information kan findes på cibi.dk