Foto: Cykling uden alder

’Cykling uden alder’ får cyklistpris

Cyklistforbundets Peter Elming-pris går i år til Ole Kassow for hans store arbejde med at få plejehjemsbeboere ud at køre i cykelrickshaw.

Af Lotte Malene Ruby
28. oktober 2014

Hvad sker der, når en plejehjemsbeboer, som har levet stillesiddende i årevis, pludselig igen får vind i håret? Et mirakel! En simpel tur i cykelrickshaw med en frivillig cyklist i sadlen vækker minderne, sanserne og livslysten. Den sætter gang i snakkene – og bygger bro mellem generationerne.

Derfor giver Cyklistforbundet Peter Elmings Initiativpris 2014 til Ole Kassow, som er initiativtager til succesprojektet ’Cykling uden alder’. Projektet startede med en spontan idé, som blev omsat til handling. Men idéen har på kort tid spredt sig til plejecentre over hele landet, ligesom frivilligindsatsen er blevet professionelt or-ganiseret.

Penge til mere vind i håret

Prisen og de medfølgende 10.000 kr. blev uddelt ved Cyklistforbundets årlige landsmøde, der fandt sted i Middelfart i den forløbne weekend. Ole Kassow sagde i sin takketale:

”Jeg er fuld af taknemmelighed og ydmyghed over at modtage denne pris, som helt sikkert vil medvirke til at bringe projektet endnu længere ud. Pengene skal naturligvis bruges til at skaffe endnu mere vind i håret på vores ældre medborgere rundt i landet.”

Om prisen:

Peter Elmings Initiativpris gives til personer eller myndigheder, der har ydet et særligt fremragende arbejde med at tilrettelægge trafikale, sikkerhedsmæssige, miljømæssige eller andre forhold til gavn for og fremme af cykeltrafikken i Danmark. Prisen er indstiftet til minde om Cyklistforbundets formand fra 1980-88, Peter Elming, der på tragisk vis omkom ved en trafikulykke i 1993. Med prisen følger 10.000 kr.

Yderligere oplysninger:

Kontakt kommunikationschef i Cyklistforbundet Lotte Malene Ruby på tlf. 40 70 83 78 eller mail: lmr@cyklistforbundet.dk