Foto: Mikkel Østergaard

LYS PÅ med Ludvig: 40.000 børn bliver mere synlige i trafikken

Kæmpe lygte- og reflekskampagne skydes i gang d. 1. november

23. oktober 2014

Når efterårsmørket er over os, skal alle børn være ekstra synlige i trafikken. Vejen frem er at lære børnene selv, hvor vigtige reflekser og cykellygter er for deres sikkerhed. Det er grundtanken i skolekampagnen LYS PÅ med Ludvig, som arrangeres af Cyklistforbundet i samarbejde med TrygFonden og Rigspolitiet. Ca. 40.000 elever fra landets 3.-5. klasser er tilmeldt kampagnen, som kører for niende gang i år, men som stadig er lige aktuel.

”Hver eneste børneårgang skal lære det her fra bunden – og det er netop i 10-årsalderen, at mange børn begynder at færdes alene i trafikken. Derfor er vi helt utrolig glade over at opleve så stor en opbakning til kampagnen. Vi når faktisk ud til cirka hver anden 4. klasse i hele landet, så det er virkelig noget, der batter,” udtaler kampagnechef Maria Bech.

Gratis reflekser i flere kommuner

Kampagnen starter 1. november, men flere steder i landet skydes LYS PÅ med Ludvig allerede i gang mandag d. 27. oktober, hvor der bliver uddelt gratis reflekser ved mange skoler. Refleks-eventen skal minde børn og forældre om, at det igen er blevet tid til at tænde lygterne og huske reflekserne – hver dag. Natten til søndag stiller vi nemlig urene tilbage fra sommertid til normaltid.

”Vi glemmer det hvert år, men så snart sommertiden er forbi, bliver det mørkt allerede om eftermiddagen. Derfor er det helst nu, at hele familien skal få tjekket lygter og reflekser, så ingen kommer til at tage farlige chancer midt i hverdagens travlhed,” siger kampagnechef Maria Bech.

Sådan fungerer LYS PÅ med Ludvig

Cyklistforbundet sætter hvert år fokus på lygter og reflekser i kampagnen LYS PÅ med Ludvig. Kampagnen afvikles fra 1. – 30. november og henvender sig til folkeskolens 4. klasser. Kampagnen øger børns viden om synlighed og sikkerhed i trafikken. Det sker gennem et undervisningsforløb med fokus på vigtigheden af lys og reflekser på cyklen og i trafikken.

Hele landet er med:

Region Midtjylland: 443 tilmeldte klasser = 9.913 elever
Region Nordjylland: 211 tilmeldte klasser =    4.433 elever
Region Hovedstaden: 416 tilmeldte klasser =  9.604 elever
Region Syddanmark: 477 tilmeldte klasser =    10.400 elever
Region Sjælland: 289 tilmeldte klasser =    6.341 elever

Læs mere om kampagnen:

www.lyspaa.dk

Pressefotos: http://www.lyspaa.dk/OmLYSPAA/04_Presse.aspx

Læs Cyklistforbundets fem gode råd om lygter og reflekser:

For yderligere information

Cyklistforbundets kommunikationschef Lotte Malene Ruby på mobil 40 70 83 78 og mail: lmr@cyklistforbundet.dk eller kampagnechef Maria Bech på mail: mab@cyklistforbundet.dk