Cyklistforbundet anbefaler brug af cykelhjelm, men er imod et lovkrav. Foto: Cyklistforbundet/Mikkel Østergaard

Radikale dropper krav om hjelm

Cykelhjelmen bliver ikke tvunget ned over hovedet

Af Frits Bredal
08. oktober 2012

”Cykelhjelmsforslaget er blevet stemt ned af vores medlemmer på landsmødet her i september, så det vil jeg ikke gå videre med,” skriver det Radikale Venstres transportordfører Andreas Steenberg på Cyklistforbundets hjemmeside.

Den nye melding kommer i forbindelse med en diskussion af den ”magtliste”, Cyklistforbundets har oprettet over de mest betydningsfulde mennesker i dansk cyklisme. En af kommentarerne gik på, at de radikale ikke burde optræde på listen, fordi partiet ønsker et lovkrav om brug af cykelhjelm. Men, som Andreas Steenberg nu svarer tilbage, så går de radikale ikke længere ind for et lovkrav.

Cyklistforbundet anbefaler brug af cykelhjelm, men har hele tiden argumenteret imod et lovkrav.

”Hvis man ved lov tvinger hjelmen ned over hovedet på folk, vil det afholde en masse menneske fra at cykle. Mennesker som ellers ville have levet et længere og sundere liv, netop fordi de cyklede. Danmark er et af de sikreste lande at cykle i, men derfor kan en hjelm alligevel yde en ekstra sikkerhed. Vi anbefaler derfor brug af hjelm, men mener samtidig at et lovkrav vil være skadeligt for den mangfoldige danske cykelkultur,” siger Cyklistforbundets direktør Jens Loft Rasmussen.

Læs om Cyklistforbundets holdning til brug af cykelhjelm

Læs Andreas Steenberg kommentar på Cyklistforbundets magtliste

Emneord: Sikkerhed