Foto: Cyklistforbundet/Mikkel Østergaard

Dagens Information bringer kronik af Cyklistforbundet

Af Frits Bredal
29. august 2012

”Vi skal skabe reelle alternativer til privatbilismen”, står der i overskriften i kronikken i dagens udgave af Information.

”I Danmark skal vi vælge, om vi vil videreudvikle de urbane transportformer, der giver fordele både for den enkelte og for byer og samfund som helhed. Eller om vi vil fortsætte med at poste milliarder i en perspektivløs privatbilisme,” står der i kronikken, der skitserer Cyklistforbundets grundsynspunkter under det kommende arbejde i  trængselskommissionen. Kommissionen blev nedsat efter betalingsringens død.

”København skal være verdens bedste by at pendle ud og ind af. På cykel. Eller via en kombination af cykel og offentlige transportmidler som tog, bus og metro. Det er Cyklistforbundets ambition, som vi vil argumentere for i den nye trængselskommission, der onsdag i sidste uge afholdt sit første møde”, skriver kronikørerne, bl.a. Trine Juncher Jørgensen, der er Cyklistforbundets repræsentant i kommissionen.

”Fremtidens pendler bør have mange kombinationsmuligheder. De færreste af os er endimensionelle fodgængere, bilister, cyklister, tog eller buspassagerer. Vi benytter en cocktail af transportformer, og i fremtiden vil vi i stigende grad forsøge at maksimere vores egen mobilitet. Fremtidens pendler er det, man med et nyt ord kan kalde mobilist.

Læs hele kronikken her

Få indflydelse via Cyklistforbundet