Cyklistforbundet og Københavns teknik- og miljøborgmester i fælles indsats mod højresvingsulykker

Stop højresvingsulykkerne

Cyklistforbundet går nu sammen med Københavns teknik- og miljøborgmester Ayfer Baykal og kræver en skærpet indsats mod højresvingsulykker.

Af Christina Britz Nicolaisen
06. september 2013

Cyklistforbundet og Københavns teknik- og miljøborgmester Ayfer Baykal  er gået sammen i kravet om en skærpet indsats mod højresvingsulykker. Lastbilerne skal indrettes, så chaufføren får bedre udsyn, og der skal indføres et lovpligtigt orienteringsstop for lastbiler, der skal dreje til højre.

”Risikoen for højresvingsulykker eksisterer desværre i alle kryds. Det har vi senest set med den forfærdelige ulykke, hvor en 10-årig pige mistede livet. Jeg har den dybeste medfølelse med familien. Det største problem er dårligt udsyn fra lastbilerne. Derfor bør alle lastbiler have lavtsiddende førehuse eller glasdøre i højre side. Det vil give chaufførerne bedre mulighed for at orientere sig i trafikken. Jeg vil nu skrive til justitsminister Morten Bødskov og bede ham om at arbejde for en ændring af EU reglerne, så det fremover bliver lovpligtigt,” siger teknik- og miljøborgmester Ayfer Baykal .

København har allerede stillet krav om gode udsigtsforhold til de skraldebiler, der indsamler affald i København. Og Ayfer Baykal vil nu arbejde for, at kommunen skal udbrede kravet til at gælde alle lastbiler, der kører for kommunen.

Også Cyklistforbundet har et ønske til regeringen.

”Det kan desværre have lange udsigter, før alle lastbiler bliver indrettet, så chaufførerne har godt nok udsyn fra førehuset. Derfor bør justitsministeren allerede nu gøre det lovpligtigt for alle lastbiler at stoppe op og orientere sig, inden de drejer til højre,” siger Frits Bredal, kommunikationschef i Cyklistforbundet.