Foto: Mikkel Østergaard

Ny skolecyklingshåndbog

Senere på måneden udkommer Cyklistforbundets nye skolecyklingshåndbog. Bogen giver en række konkrete gode råd om skolecykling til både forældre, skoler og kommuner.

Af Christina Britz Nicolaisen
09. september 2013

De fleste forældre kender fordelene ved at lade deres børn cykle til skole. Motion giver sundere børn, der har lettere ved at koncentrere sig i skolen. Det er videnskabeligt bevist. Men cykling giver også børn frihed til at bevæge sig rundt på egen hånd uden at skulle være afhængige af forældrene.

Alligevel bliver hvert fjerde barn mellem 6-10 år kørt til skole i bil, og kun 43 % af de 10-16-årige elever cykler selv til skole.

Flere børn skal cykle

Nu udgiver Cyklistforbundet en skolecyklingshåndbog, der skal hjælpe med at vende statistikken og få flere børn op på cyklerne. Bogen er baseret på forskningsresultater og erfaringer fra skoler i hele landet, og henvender sig til både forældre, skoler og kommuner. Skolecyklingshåndbogen er blevet til på baggrund af Cyklistforbundets mangeårige arbejde med børnecykling med blandt andet Alle Børn Cykler-kampagnen, Tryg og Sikker Skolecykling, Cykelleg og Cykellegebanen.

Bogen præsenterer en lang række gode råd og konkrete eksempler fra kommuner og skoler, som det med forskellige tiltag er lykkedes at øge andelen af cyklende børn. Bogen giver også gode råd og guides til forældre, der er i tvivl om hvornår deres barn er parat til at cykle selv.

Skolecyklingshåndbogen bliver udgivet af Cyklistforbundet med tekst af Anette Jerup Jørgensen og Erik Bølling-Ladegaard. Bogen udkommer i slutningen af september og sendes ud til alle landets skoler og kommuner - til sundshedsforvaltningerne, de tekniske forvaltninger og skoleforvaltningerne. Bogen er gratis og vil også kunne downloades på cykelviden.dk.

Læs Berlingskes artikel Ny cykelhåndbog skal få børnene sikkert i skole.

OPDATERING: Skolecyklingshåndbogen er udkommet