Foto: Mikkel Østergaard

Søndag er Store Cykeldag

Søndag d. 15. juni fejres cyklen i hele landet, når Cyklistforbundet holder Store Cykeldag.

Af Christina Britz Nicolaisen
04. juni 2014

Hvert år i juni måned står Cyklistforbundet i spidsen for en særlig hyldest til cyklen og den danske cykelkultur. Det sker på Store Cykeldag søndag d. 15. juni, hvor der er rig mulighed for at hoppe op på cyklen og tage med på en lang række spændende cykelture. Cykelturene er tilrettelagt, så alle kan følge med. Oplev fx Orø eller Fanø på cykel, tag med til Hammer Bakker ved Aalborg, Nationalparken i Thy eller Ørestaden i København - eller prøv et cykelorienteringsløb på Frederiksberg.

Cykelture for enhver smag

Traditionen tro er der cykelture for enhver smag, forsikrer kampagnechef Maria Bech:

”Med Store Cykeldag fejrer og hylder vi alle slags cykler og cyklister - hvad enten du er til racercykel, mountainbike eller en ganske almindelig hverdagscykel. Men dagen er også en god mulighed for at udforske sit eget lokalområde, og få nogle helt særlige oplevelser med hjem.”

Cykelturene på Store Cykeldag bliver arrangeret af lokale ildsjæle, men du kan også planlægge din egen tur og invitere familie og venner – eller alle i dit lokalområde.

Store Cykeldag arrangeres af Cyklistforbundet sammen med en lang række samarbejdspartnere. Store Cykeldag blev lanceret første gang i 2005 i anledning af Cyklistforbundets 100 års jubilæum. Ideen er helt enkel: Det gælder om, at inspirere alle til at sætte sig op på cyklen og køre en tur ud i det blå.

Se alle cykelturene her i aktivitetskalenderen