Foto: Anders Hviid

Cyklistforbundet er medarrangør af Svajerløbet 2014

Det traditionsrige Svajerløb foregår igen i år i Carlsberg Byen. Cyklistforbundet er som noget nyt medarrangør, og stiller bl.a. op med mobilt værksted.

Af Lasse Skou Hauschildt
11. august 2014

Svajerløbet er en traditionsrig begivenhed, hvor cykelbudene (svajerne) dystede i et hæsblæsende løb om håneretten og æren på deres ladcykler. Igennem flere årtier var dette løb en fast tradition, og efter en pause på godt 50 år vendte Svajerløbet tilbage til de københavnske gader i 2009. Løbet bliver også kaldt DM for ladcykler, men er åbent for alle nationaliteter.

I Cyklistforbundet er vi stolte og begejstrede over den lange tradition for brug af ladcykler. Ladcyklen er ideel til transport af varer og børn, og vi anser den som en vigtig brik i den fremtidige omstilling til grøn mobilitet. Derfor vil Cyklistforbundet traditionen tro stille med et hold i stafetten, men som noget nyt er Cyklistforbundet også medarrangør af Svajerløbet 2014. Vi stiller bl.a. op med vores mobile værksted, hvor vores dygtige mekanikere vil stå klar til at give din cykel eller ladcykel et eftersyn. Desuden kan du i vores lille bod høre mere om Cyklistforbundets arbejde og aktiviteter, og få et gratis eksemplar af vores medlemsblad ”Cyklister”.

Svajerløbet er flere ”løb i løbet” og der er ladcykler på ruten fra 12.30 til 17.00. Der køres på både 2- og 3-hjulede ladcykler samt oldtimers (ældre ladcykler) for henholdsvis mænd og kvinder. Derudover afholdes der stafetløb med fire svajere (m/k) pr. hold.

Udover Cyklistforbundets mobile værksted og materialebod, kan du også teste en række ladcykler på en særlig testbane, der er understøttet af Københavns Kommunes Miljøpunkter. Desuden kan du møde folkene bag det efterhånden landsdækkende projekt ”Cykling uden alder”, der giver ældre medborgere ”vind i håret” i de dertil indrettede ladcykler (rickshaws).

Program

For alle løb gælder det, at der er indskrivning inden løbet starter, hvor man også skal betale deltagergebyret. Alle er velkomne til at deltage – Svajerløbet er for alle med kærlighed til ladcykler.

Det koster 50 kroner pr. deltager til de individuelle løb. Stafetten koster 50 kroner for hele holdet. Tag gerne lige penge med. Alle startgebyrer bruges til præmier.

Individuelt Svajerløb – 12.30 – 15.00 (Indskrivning  11.30-12.15)

Der køres om DM titlen på 2- og 3-hjulede ladcykler, samt oldtimers for henholdsvis mænd og kvinder.

Stafet Svajerløb – 15.30 – 17.00 (Indskrivning senest 14.30)

I Stafetten består et hold af fire svajere (m/k). Det er også her kollegaerne stiller op på firmacyklen og viser virksomhedens farver.

Praktisk

Svajerløbet 2014 afholdes d. 23 august 2014, fra kl. 11.30 i Carlsberg Byen, København. Der køres i år med start- og målområde på Bryggerens Plads tæt ved det gamle bryghus og Elefantporten. Der vil være mulighed for at købe mad og drikke ved Boxland, der ligger lige ved løbsområdet. Ligesom tidligere år køres der flere omgange, og både med og uden last.

Baggrund & Organisation

Bag Svajerløbet står en række virksomheder og frivillige, hvis entusiasme for ladcykler og race giver energi til at bringe Svajerløbet som en attraktiv ladcykelbegivenhed i København. Ideén til at bringe Svajerløbet tilbage i 2009 stod Erik Henze (Firmacyklen) og Hans Bullitt Fogh (Larry vs. Harry) bag. Sammen med Mikael Colville-Anderson (Copenhagenize Design Company) og Søren Houen Schmidt (Rekommanderet), har de stået bag afviklingen siden da.

I 2014 er udover Cyklistforbundet også Københavns Kommune, Carlsberg Byen og Cykling uden alder medarrangører af Svajerløbet. Hertil kommer en masse frivillige kræfter.