Alt står i nytårets tegn i vinternummeret af CYKLISTER.

Nytårsnummer: 13 tendenser vi tror på!

Medlemsmagasinet CYKLISTER udkommer på tirsdag. Er du medlem, så glæd dig bl.a. til otte siders nytårstema. Er du ikke, så får du her et smugkig på tendenserne i 2013.

Af Rikke Ravn
29. november 2012

1) Hverdagscyklen bliver sporty

I 2013 får bedstemorcyklen selskab af en mere sporty model. Både mænd og kvinder køber lettere cykler med flere gear, udvendige gear og en mere fremadrettet kørestilling. Helt ned til gedebukkestyret gider vi dog ikke bukke os. Vi vælger cykler med fladt styr.

2) Neon er tilbage

Pink, gul, grøn og orange hitter igen. Men du behøver ikke trække i skrigende cykelshorts. For neon gør comeback i en raffineret form: nemlig som strejf af pang på fx et sort cykelstel. Tendensen er at lade pangfarven gå igen på fx stel, skærme, dæk og eger.

3) Motionsbølgen ruller videre

Cykling haler ind på løb som motionsform. Flere og flere cykler i klub eller med vennerne i weekenden. Og cykelhandlerne langer i stigende grad racere og mountainbikes over disken. Ofte er cyklerne dyre. Og ofte er køberne mænd fra 25 og opefter.

4) Individuelle cykler

Forbrugerne hylder individualiteten. Vi vil selv være med til at designe alt fra badeværelser til gravsteder, så vi får det helt unikke, der passer til os. Cykler er ingen undtagelse. Så cykelhandlerne gør klar til kunder, der selv vil være med til at komponere cyklen.

5) Cyklen skal pyntes

Cyklen skal være personlig. Og personlighed skal udtrykkes gennem pynt! Den tendens spirer hos yngre cykelentusiaster, og det meste kan bruges til at give cyklen sit helt eget look. Find spraymaling, klistermærker, perleplader, glimmer, garn og andet godt frem fra gemmerne!

6) Elcyklen bliver lettere

Elcyklen er endnu ikke hvermandseje. Men den nyeste generation af elcykler er så meget lettere og smartere, at vi begynder at kunne se for os, at langturspendlerne tager elcyklen til sig.

7) Alle vil stoppe tyven

Cykeltyverier er et stort problem for cyklisterne - og det har producenterne opdaget. Markedet boomer med stærke låse, alarmer, mærkningsordninger og aflåste bure til cykelparkering. Ja, der findes endda en prototype på en bøjelig cykel, der selv er en lås!

8) Alle vil gøre dig synlig

Et lyshav af løsninger vil gøre cyklister synlige i mørket. Hvad med fx et sæt lygter, der tegner en cykelsti på vejen? Lygter, der selv ved, hvornår det er mørkt? Lygter, der får dine hjul til at lyse? En reflekterende kabelsok? Eller et selvlysende cykelstel

9) Nemmere med smartphones

Tre ud af fem danskere har en smartphone, og vi har kun set toppen af alt de smarte, den kan gøre for cyklisterne. Fx kan du nemmere finde vej, finde vennerne, tippe kommunen om huller i vejen, få tips til at reparere cyklen - eller købe en togbillet, hvis du punkterer.

10) "Fucking Flink" på cykelstien

Projekt "Fucking flink" vil gøre danskerne til verdens flinkeste folk. Og det er ret nemt, siger folkene bag: Flink avler nemlig flink, så du skal bare starte med dig selv. Ros, smil og gør gode gerninger - det smitter! 130.000 mennesker bakker op på Facebook. Vi håber, det breder sig til cykelstierne i 2013!

11) Vi cykler for en sag

I nogle år har vi været vilde med at løbe i flok. Men nu har danskerne genvundet lysten til at cykle i flok. Og særligt er der vækst i de velgørende cykelløb. En stribe humanitære organisationer har fået deres eget årlige cykelløb, og du kan fx cykle mod sult eller for et bedre klima.

12) Til pendlerne: Nemmere fra A til B

I de store byer bliver det lidt nemmere at komme hurtigt frem: Staten har bevilget 189 mio. kr. til supercykelstier, og både København, Aalborg og Odense har bedre superstier på programmet i det nye år. København får også flere nye cykelbroer. Og i Aarhus afgør de, om Danmarks første cykelgade skal gøres permanent.

13) Til turisterne: Kystruter i verdensklasse

Det største cykelturismeprojekt i 20 år er netop startet. Målet er at give to gamle kystcykelruter et kæmpe løft. Bedre service og bedre oplevelser venter turisterne på Vestkystruten og ruten København-Berlin. Projektet kører til udgangen af 2014.