Cyklistforbundets forskningskonsulent, Anette Jerup Jørgensen. Foto: Cyklistforbundet / Nabaz Anwar

The Economist fremhæver danske mødre på cykel som et sindbillede på den nordiske velfærdsmodel

The Economist: Cyklisme er et billede på nordisk velfærd

De nordiske lande er globale rollemodeller. Og cyklismen er et sindbillede på den nordiske model.

Af Frits Bredal
04. februar 2013

”Verden vil i de kommende år studere den nordiske model, ” skriver det engelske magasin The Economist i sin nye udgave. The Economist er et af verdens mest indflydelsesrige magasiner inden for politik og økonomi, kendt for sine grundige analyser og støtte til de frie markedsmekanismer.

I det nye nummer af The Economist har redaktionen kigget på hvilke lande, der er gode eksempler til efterfølgelse midt i en global finanskrisetid. Magasinet fremhæver de nordiske lande som de mest effektive i verden, fordi man her kombinerer en fri og åben økonomi med social velfærdspolitik.

Kombinationen af kapitalisme og social velfærd har indtil videre forhindret massearbejdsløshed og enorme sociale skel, der kan føre til social uro, som truer hele samfundets sammenhængskraft, konkluderer The Economist. Det meget liberalistiske magasin funderer over hvilke forhold, der bedst afspejler og symboliserer den særligt nordiske model og fremhæver i den forbindelse den danske cykelkultur:

”Danske mødre på cykel, uden hjelm, cyklende igennem morgentågen med deres børn i en cykelanhænger. København har mere end 350 kilometer cykelstier og en tredjedel af befolkningen cykler til arbejde,” skriver The Economist. Rige og mindre rige, mænd og kvinder, ældre og børn, side om side på cykelstien, ser det internationale magasin som et billede på social fleksibilitet og sammenhængskraft.

Cyklistforbundets internationale arbejde

Cyklistforbundet er en del af European Cyclists' Federation, der arbejder for at udbrede cyklismen internationalt og Cycling Embassy of Denmark, der arbejder for at udbrede kendskabet til dansk knowhow på cykelområdet.

Læs flere internationale artikler via Cyklistforbundets medieovervågning.