Foto: Hans Ole Madsen - Nordea-fonden

Skal din by have en cykellegebane?

Tryg og sikker cykling skal leges ind – og fremover får børnene i ti kommuner ekstra god mulighed for at lege på cykel. Cyklistforbundet opretter i de kommende tre år permanente cykellegebaner i ti kommuner. Nordea-Fonden støtter projektet med 7,5 mio. kr.

06. januar 2015

Bakker, sving, forhindringer og kurver. En cykellegebane er sjov at cykle på, og den styrker både balancen, opmærksomheden, manøvredygtigheden og fartfornemmelsen hos de børn, der bruger den. Cyklen bliver som en naturlig forlængelse af kroppen – og det giver overskud både til at huske færdselsregler og holde øje med andre trafikanter. Samtidig giver den sjove cykeloplevelse børnene lyst til at cykle mere.

Derfor er det et stort gennembrud for børnecyklingen i Danmark, at Nordea-fonden har valgt at støtte Cyklistforbundets plan om at udvikle permanente cykellegebaner i ti danske byer.

”Det er et kæmpe skridt for arbejdet med at styrke børns cykling, at vi nu kan gennemføre dette store projekt og nå ud til så mange kommuner. Gennem leg på cyklen får børnene et godt fundament for at blive aktive og trafiksikre cyklister i deres barndom, ungdom og resten af livet. Cykelleg er med andre ord med til at sikre og videreudvikle den unikke danske cykelkultur,” fortæller Klaus Bondam, som er direktør i Cyklistforbundet.

Cykellegebanerne skal være tilgængelige for både daginstitutioner, foreninger og familier – og de er ikke kun til gavn for børn. Faciliteterne kan også benyttes af voksne, der aldrig har lært at cykle eller som har brug for en blid start for at komme i gang igen.

Skal din by med i projektet?

Alle kommuner kan søge om at komme med i projektet og få andel i pengene fra Nordea-fonden. Men det kræver også noget af de kommuner, som ønsker at komme i betragtning. Nordea-fonden giver 500.000 kr. til etableringen af hver bane, men kommunen skal selv supplere med minimum 500.000 kr. og finde et godt sted til banen – fx en legeplads, en sportsplads eller en park, som trænger til fornyelse. Det er også et krav at banen efterfølgende bliver vedligeholdt.

”Cyklistforbundet har udarbejdet et rigtig godt grundkoncept, som naturligvis skal forløses i tæt og forpligtende samarbejde med den enkelte kommune, så det kommer til at passe perfekt til de særlige behov og muligheder, der er i den enkelte by. Men så får borgerne i kommunen til gengæld også et fantastisk udeareal med masser af liv og bevægelse, som giver grobund for en sund og grøn udvikling i kommunen.”

Cyklistforbundet åbner for ansøgninger fra alle landets kommuner i sensommeren 2015. Projektet løber over tre år, og alle ti cykellegebaner forventes færdige senest i 2018.

Yderligere oplysninger:

Lotte Malene Ruby, kommunikationschef i Cyklistforbundet: tlf. 40 70 83 78 og mail
lmr@cyklistforbundet.dk

Mai-Britt Aagaard Kristensen, projektleder i Cyklistforbundet: tlf. 40 70 83 77 og mail mak@cyklistforbundet.dk

Læs mere om projektet: www.cyklistforbundet.dk/cykellegebanen

Læse mere om Nordea-fonden: www.nordeafonden.dk

Fotokredit: Hans-Ole Madsen, Nordea-fonden