Foto: Søren Svendsen

Ungdommens Folkemøde: Danske unge vil have bedre cykelstier og mere cykelparkering

Der var fuldt hus og god stemning, da ca. 500 unge besøgte Cyklistforbundets telt på Ungdommens Folkemøde i København og debatterede cykling, sundhed, klima og bæredygtig fremtid.

Af Jane Kofod
10. september 2018

Hvad gør det ved vores samfund, vores byer og os selv, når vi vælger cyklen? Kan vi få flere unge til at træffe bæredygtige transportvalg? Er ladcyklen fremtidens varetransport?

De spørgsmål blev sat til debat i Cyklistforbundets telt på Ungdommens Folkemøde den 6.-8. september i København. Her inviterede Cyklistforbundets unge frivillige de mange tusinde besøgende fra folkeskolens ældste klasser og ungdomsuddannelserne ind til diskussion og quiz om cykling, sundhed, klima og en bæredygtig fremtid.

35 unge fra en 10. klasse og fire gymnasieklasser deltog også i en særlig workshop med overskriften ’Kan vi cykle os til en bedre verden?’.

De unges svar lød: Ja, vi kan godt cykle os til en bedre verden. Men det kommer ikke af sig selv. Det kræver bedre cykelstier, bedre koordinering af lyskryds, bedre cykelparkering ved skoler og bilfri dage.

En af deltagerne i workshoppen var Ananda fra Herlev Gymnasium:

- Det var rigtig sjovt. Man lærte virkelig meget. For eksempel, at det går ud over vores liv og vores klode, hvis vi bare tager bilen hver gang, vi skal nogle steder. Vi kan selv gøre noget, sagde hun.

Cykelminder og politisk handling

I alt besøgte omkring 500 unge Cyklistforbundets telt. De kunne blandt andet prøve kræfter med at laste en ladcykel og teste, hvor meget ladcykler kan i forhold til varetransport i byerne, og dele deres bedste cykelminder.

Det var første gang, at Cyklistforbundet havde et telt på Ungdommens Folkemøde. Direktør i Cyklistforbundet, Klaus Bondam, siger:

- Det er meget inspirerende at høre de unges tro på, at vi kan cykle os til en bedre verden. Jeg er også imponeret af, at de unge er helt med på, at mere cykling forudsætter politiske initiativer. Det er ikke nok at sige, at nu skal unge cykle mere.