Team HMC1 fra Hjælpemiddelcenteret vandt årets hovedpræmie, som er funklende nye Kildemoes-cykler til alle 15 holdkammerater.

De cyklede til arbejde - og vandt

Splinternye Kildemoes-cykler er på vej til Team HMC1 fra Hjælpemiddelcenteret i Københavns Kommune. De vandt hovedpræmien i Danmarks største motionskampagne.

Af Christina Britz Nicolaisen
13. juni 2013

Mere end 75.000 mennesker har igennem maj måned deltaget i Cyklistforbundets kampagne ”Vi cykler til arbejde”. Deltagerne var fordelt på 7.447 hold fra mere end 6.000 danske virksomheder over hele landet, og tilsammen har de siddet i sadlen næsten 1 mio. dage og tilbagelagt 11.520.258,54 km.

I år løb Team HMC1 fra Københavns Kommunes Hjælpemiddelcenter med hovedpræmien, som er nye cykler til hele holdet. Martin Jonassen fra vinderholdet blev meget overrasket, da han fik den gode nyhed:

”Er det virkelig rigtigt? Wow. Fantastisk. Vi er med hvert år med to forskellige hold, der konkurrerer mod hinanden. Nu skal jeg ud og fortælle det til alle mine holdkammerater,” sagde den glade holdkaptajn.

Kampagnen er blevet international

Igen i år har kampagnen skabt en masse nye cyklister. Danskere, som ellers ikke cyklede til arbejde, valgte den to-hjulede i maj måned – og de fleste fortsætter med at cykle, efter kampagnen er slut. Desuden har ”Vi cykler til arbejde” i år fået en helt ny, international dimension: I Riga, Bonn, Bruxelles, Bratislava, Ljubljana, London og New York har de cyklet til arbejde – som led i kampagnen fra Cyklistforbundet:

”Selvom vores ansatte ikke sidder i samme by, får de alligevel nogle fælles oplevelser. Og det er rigtig god teambuilding”, siger Dr. Clemens Plickert. Han er personalelæge og holdleder hos WHO, der har haft mange internationale deltagere i årets kampagne.

Vi cykler til arbejde sparer sygedage

I alt deltog 7.447 hold med sammenlagt 76.054 deltagere.
Sammenlagt har de cykler 958.924 dage i maj måned og tilbagelagt 11.520.258,54 km - hvilket svarer til 3.384 Tour de France-løb.

Udregninger fra Statens Institut for Folkesundhed viser, at sygefraværet i gennemsnit falder med én dag for hver gang, der cykles 1.200 km. Med sammenlagt 11 mio. cyklede km har kampagnen sparet samfundet for 9.600 sygedage.

Emneord: Kampagner