Verdens bedste cykelby er ikke engang europæisk

København udpeges igen til verdens bedste cykelby. Cykelglobetrotteren Tore Grønne peger mod et andet kontinent.

05. oktober 2011

Heldigvis mener cyklisterne at den bedste cykelby i verden også er den by, de fleste af os til dagligt cykler i.

Men få af os har haft mulighed for at cykle i så mange byer verden over som Tore Grønne, der tidligere i år blev optaget i Eventyrernes Klub. Hans liste over cykeldestinationer indeholder så forskellige lande som Island, Kina, Rumænien, Egypten og Tadsjikistan.

En delt andenplads

Den sidste uge har man her på siden kunne stemme om hvilken by, der er verdens bedste cykelby. Hele 67 % af stemmerne i Cyklistforbundets ganske uvidenskabelige undersøgelse er gået til København. Resten er næsten ligeligt fordelt mellem Amsterdam og ”en helt tredje by”.

Selvom amerikanerne nok ikke er kendte for deres sympati for cyklister, mener Tore Grønne at den tredje valgmulighed i afstemningen burde være den gamle guldgraverby San Francisco på USA’s vestkyst.

”Der er et godt stykke vej til, at hele byen er belagt med cykelstier, som det er tilfældet i København og Amsterdam, men der er til gengæld fantastisk mange oplevelser at finde på cykel i byen, og også i naturen,” siger Tore Grønne.

If you’re going to San Francisco

”På en dag hvor du krydser Golden Gate, fræser gennem grønne, fredelige Presidio, skærer et hjørne af enorme Golden Gate Park og drøner ned mellem alle vægmalerierne i The Mission, for så at trække din cykel ind på Zeitgeist, hvor der er kroge til at hænge cyklen på… så ved du at San Francisco er helt fantastisk at cykle i,” siger han.

Han fremhæver cykelruten The Wiggle, som et eksempel på amerikansk smarttænkning. San Francisco er berømt og berygtet for sine bakker med stigningsprocenter op over de 30, men zigzag-ruten gennem byen er anlagt sådan at man stort set undgår bakkerne.

Rickshaws, oksekærrer, fumlegængere, gadehunde

I den anden ende af skalaen peger Tore Grønne på den tætbebyggede, gamle bydel i Indiens hovedstad, hvor bazarerne og de gamle gader byder på helt specielle udfordringer.

”Hvis den ringeste cykelby er den, hvor der er mest kaos, hvor cyklisterne er fuldkommen uden rettigheder og man altid skal være klar til at kaste sig af cyklen for ikke at blive mejet ned, så ligger Old Delhi i Indien helt i top! Den eneste regel, du stort set kan stole på, er at alt, hvad der har en større maskine end dig, har forkørselsret,” siger han.

Men selvom Old Delhi på nogle parametre nok er blandt de absolut dårligste cykelbyer i verden, gør den alligevel et indtryk.

”Der er noget ganske fantastisk i at zigzagge sig gennem kaosset – hvis man altså når helskindet frem. Det er i hvert fald noget, man sent glemmer,” siger Tore Grønne.

Cyklistforbundets har inviteret Tore Grønne til at dele ud af sine cykelhistorier og -fotos i næste udgave af CYKLISTER, der udkommer i december.

Emneord: Byer