Vi cykler gerne langt til arbejde. Foto: Mikkel Østergaard

Vi cykler laangt til arbejde

Hvad med en frisk lille cykeltur på 50 kilometer til arbejde? Ja tak, svarer forbavsende mange cyklister i en afstemning på Cyklistforbundets hjemmeside.

Af Christina Britz Nicolaisen
02. april 2012

Det lyder måske trættende at skulle cykle mere end 25 kilometer til arbejde, men tanken tiltaler overraskende mange cyklister. Det viser en afstemning på Cyklistforbundets hjemmeside.

”Hvor langt er du villig til at cykle til arbejde?” lød spørgsmålet. Hele 10 procent svarer, at de gerne cykler mere end 25 kilometer til arbejde, mens 3 procent endda melder sig klar til at starte dagen med en cykeltur på over 50 kilometer.  I alt har over 600 cyklister afgivet deres svar.

Besvarelserne er naturligvis ikke statistisk sikre, men alligevel giver undersøgelsen en idé om, hvad der rør sig på cykelstierne, mener trafiksociolog Anette Jerup Jørgensen, der arbejder i Cyklistforbundet:

”Resultatet er interessant, fordi det afslører et potentiale og en lyst til at cykle langt. Og det er netop kernen i en ny rapport fra Teknologirådet, der kortlægger hvordan vores transportsystem kan blive fossilfrit i 2050. Det kræver blandt andet, at vi begynder at cykle fire gange så meget, og især på de lange strækninger skal der sættes ind. Afstemningen giver et vink om, at det ikke er urealistisk at nå de anbefalinger, som Teknologirådet kommer med i sin rapport”, siger Anette Jerup Jørgensen.

I rapporten fra Teknologirådet regnede man med, at mange fremover vil bruge el-cykler, når de skal cykle langt. Det er i øvrigt også tilladt at sætte strøm til cyklen, når man deltager i Cyklistforbundets Vi cykler til arbejde-kampagne i maj måned (tilmelding på vcta.dk).

Om svarpersonernes lange cykelture skal foregå på el-cykel eller med ren pedalkraft melder afstemningen ikke noget om, og blandt andet derfor er vi i Cyklistforbundet meget interesserede i at tale med de 3 procent, der er villige til at cykle 50 kilometer til arbejde.

Dét kan du gøre

• Skriv til kommunikationschef Frits Bredal på frb@dcf.dk, hvis du er en af dem, der cykler langt.

Vi cykler til arbejde