Foto: Jan Thane

Vi cykler til arbejde sætter kilometer-rekord

Årets Vi cykler til arbejde 2016 er overstået og deltagerne gjorde i et overvældende indtog på de danske cykelstier. De 65.700 kollegaer, der deltog i årets kampagne, cyklede tilsammen ca. 11 mio. kilometer i maj måned. Det er det længste pr. deltager i kampagnens historie.

Af Jan Thane
14. juni 2016

Det er i år 20. gang, at Cyklistforbundets kampagne Vi cykler til arbejde har fået kollegaer over hele Danmark op på cyklen i maj måned. Og deltagerne har i år haft ekstraordinært gode cykelben, for de har i gennemsnit tilbagelagt 164 km på cyklen i løbet af maj måned.  Det er 18 kilometer længere pr. deltager end den tidligere rekord fra 2013.

"Det er et rigtig flot resultat deltagerne har præsteret i år. Vi har i maj måned haft et fantastisk cykelvejr, og det har nok været medvirkende til, at deltagerne har været ekstra motiverede i kampagneperioden. Men der er også en generelt tendens til at deltagerne cykler længere i kampagnen, og det ser vi som et tegn på, at deltagerne bliver mere fokuseret på kampagnens sundhedselementer", siger Klaus Bondam, direktør i Cyklistforbundet.

Internationalt hold fra Novo Nordisk vinder hovedpræmie

Vinderen af hovedpræmien, som i år er et ophold for to på Rødvig Kro- og Badehotel til hele holdet, blev de 11 deltagere på team ”Sustain the Pioneer” fra Novo Nordisk i Søborg.

Holdet har deltagere fra både Frankrig, Portugal, Indien, Grækenland og Danmark, og de har samlet haft 121 cykeldage og cyklet 1.885 km i maj.  Vinderholdet er fundet ved lodtrækning, hvor hver dag på cyklen tæller som et lod.

Novo Nordisk er en foregangsvirksomhed i Vi cykler til arbejde med samlet 241 tilmeldte hold i år, som tilsammen har cyklet 24.787dage og 440.000 kilometer i årets kampagne.

"Der skal lyde et stort tillykke til deltagerne på årets vinderhold, som kan se frem til at hvile cykelbenene på Rødvig Kro- og Badehotel. Vi håber, at de heldige deltagere vil fortsætte med at cykle til arbejde - og inspirere deres kollegaer til at gøre det samme - nu hvor årets kampagne er forbi", siger Klaus Bondam.

Region Deltagere  Cykeldage  Kilometer
Nordjylland               2.919   34.365     280.330