Foto: Mikkel Østergaard

Nu leger børnehaver over hele landet cykelleg

148 institutioner i 38 kommuner deltager i årets børnehavekampagne Vi kan cykle!, som Cyklistforbundet sammen med Østifterne står bag. Kampagnen ruller over hele Danmark i maj måned.

Af Jan Thane
02. maj 2016

Over 5.300 børn er hoppet på løbecyklen eller de lidt større pedaldrevne af slagsen i forbindelse med cykellege-kampagnen Vi kan cykle!, der blev skudt i gang 1. maj. Cyklistforbundet står sammen med Østifterne bag kampagnen, som for fjerde år i træk sætter deltagerrekord.

"Vi får hvert år flere og flere tilmeldinger i fra institutioner, som gerne vil lege med og lære, hvordan cykelleg kan blive en del af dagligdagen. For det er en udviklende og sund aktivitet, som børnene kan lege hele året, hvis personalet sætter rammerne for det i børnehaverne", siger projektleder i Cyklistforbundet Kia Johansson.

Cykelleg giver motion og styrker motorikken, og børnene lærer også at koordinere og samarbejde, når de leger på cykler. Og der brug for at de mindste får mere bevægelse ind i dagligdagen

Slip børnene løs

Sundhedsstyrelsen har netop været med til at udarbejde anbefalinger om fysisk aktivitet for de 0-4 årige, hvor forældre opfordres til hjælpe børn til at være så aktive som muligt, fx ved at hoppe, tumle og cykle.

"I en travl hverdag er det nemt og hurtigt at spænde børnene fast i bilen, klapvognen eller bag på cyklen, når de skal af sted til børnehave eller vuggestue. Men det er at gøre børnene en bjørnetjeneste", siger Lisa von Huth Smith, der er specialkonsulent i Sundhedsstyrelsen.

"Små børn er spontane, og de bevæger sig helt af sig selv, hvis bare de har mulighed for det. Når børn bliver fortrolige med cyklen i børnehaven, kan de også fortsætte med forældrene hjemme og gøre cykling til en naturlig del af dagligdagen, fx når de skal til og fra børnehave og senere skolen", fortæller Lisa Von Huth Smith.

Og der er god grund til at få cykling ind tidligt i børns liv. For det fysiske aktivitetsniveau tidligt i livet hænger sammen med fysisk aktivitet senere i barndommen og i voksenlivet. Og man formoder, at det vil gavne sundheden på lang sigt, hvis man fremmer fysisk aktivitet tidligt i livet, fordi det vil øge chancen for, at børnene er mere fysisk aktive senere i barndommen.

Fakta om kampagnen Vi kan cykle

Vi kan cykle! er støttet af Østifterne og har oplevet markant fremgang, siden kampagen startede som et pilotprojekt i 2013 med 25 børnehaver.

"Det har været vores ønske fra starten at udbrede de sunde og gode oplevelser, som børn får af cykling og cykelleg til så mange børn som muligt. Og når børnehaver over hele landet i den grad tager kampagnen til sig, viser det jo, at der også et ønske  om at styrke denne form for aktivitet blandt forældre og pædagoger. Forhåbentlig kan vi medvirke til, at cykelleg med tiden bliver en naturlig del af hverdagen i de fleste børnehaver", siger Lars Suhr Olsen, direktør i Østifterne.

Dét kan du gøre