Foto: Cyklistforbundet / Mikkel Østergaard

Se billederne fra cykellege-festen

Mandag d. 5. maj blev Cyklistforbundets børnehavekampagne "Vi kan cykle!" fejret med en stor fest på Jarmers Plads i København. Se billederne fra eventen.

Af Christina Britz Nicolaisen
07. maj 2014

Børnehavekampagnen "Vi kan cykle!" blev skudt i gang mandag den 5. maj med en stor cykellege-fest på Jarmers Plads. Børnenes minister Manu Sareen åbnede eventen, og det cyklende anlæg Karmakanonen sørgede for musikken, mens nysgerrige børn og rutinerede pædagoger kastede sig ud i kampagnens cykellege - fx "Kildedillen" og "Fange sæbebobler".

"Vi kan cykle!" er baseret på Cyklistforbundets koncept cykelleg, der er udviklet af en række erfarne og engagerede bevægelsespædagoger. Og cykelleg kan meget mere end at lære børn at cykle, siger pædagog Erik Nielsen, der har været med til at udvikle konceptet:

”Cykelleg er et fremragende pædagogisk redskab. Børnene træner deres balance, afstandsbedømmelse og rum-og retningssans, og de får nogle rigtig gode forudsætninger for at blive trafiksikre. Men de bliver samtidig styrket i hele deres pædagogiske udvikling - både fysisk, psykisk, kognitivt og socialt. Og derfor går ”Vi kan cykle!"-kampagnen også rigtig godt i spænd med de seks læreplanstemaer”, forklarer Erik Nielsen, der er en del af cykellegekorpset og som til dagligt arbejder i idrætsbørnehaven Hylet.

Kampagnen kører i hele maj måned. I år deltager 60 børnehaver og 2000 børn, der leger cykelleg minimum en gang om ugen.

Se videoen fra åbningen af Vi kan cykle! 2014:

Se cykellege-videoen: