"Vi kan redde flere cyklister"

I et debatindlæg i Politiken i dag opfordrer Cyklistforbundet til et lovpligtigt orienteringsstop for lastvognschauffører.

Af Claus S. Hansen og Jens Loft Rasmussen. Landsformand og direktør i Cyklistforbundet
21. juni 2011

"Vi undrer os over, at transportbranchen fortsat er imod et lovpligtigt orienteringsstop."  Læs hele debatindlægget her:

Endnu engang er en cyklist landet under hjulene på en stor lastbil. Ekstra Bladet var på stedet og filmede, da politi og redningsmandskab kravlede ned på alle fire for at trække cyklen ud under forreste del af lastbilen, hvor den havde sat sig fast. Både cyklen og den 44-årige kvinde var blevet slæbt af sted under lastbilen. Kvinden ligger nu på Rigshospitalets traumeafdeling.

"Der er tale om en helt typisk højresvingsulykke," forklarede vagtchefen hos Københavns Vestegns Politi til Ekstra Bladet.

Ulykken i Glostrup skete i samme område, hvor der for få uger siden var en anden ulykke, hvor en mor med et lille barn på cyklen blev trukket af sted under en lastvogn.

Højresvingsulykker fortsat et alvorligt problem

Selvom antallet af dødsulykker med cyklister heldigvis har været stærkt faldende de seneste år, er højresvingsulykker fortsat et alvorligt problem. Både i forhold til de mennesker, der mister livet, i forhold til chaufførerne og i forhold til forældre og børns oplevelse af, hvor sikkert det er at cykle.

Godt med trafiksikkerhed i øjenhøjde

I Cyklistforbundet er vi glade for, at transportbranchen, der organiserer lastvognschaufførerne, deltager i kampagnen "Trafiksikkerhed i Øjenhøjde." Her lærer skolebørn, at de skal passe på sig selv, når de er i nærheden af lastbiler. Det er godt, og det bakker vi naturligvis op om. Den kommende generation af cyklister skal lære at tage vare på sig selv og de andre medtrafikanter. De skal lære at vise hensyn, ikke mindst over for bilister og lastvognschauffører, for hvem det er en traumatiserende oplevelse at køre en cyklist ned.

Hvad skal der til?

Når det er sagt, må vi dog samtidig gøre opmærksom på, at vi undrer os: Vi undrer os over, at transportbranchen fortsat er imod et lovpligtigt orienteringsstop for lastvognschauffører! Kære transportbranche - hvorfor er I det? Hvorfor vil I ikke gøre det lovpligtigt, at jeres chauffører skal stoppe helt op og orientere sig - før de svinger til højre?

Følg anbefalinger fra Færdselssikkerhedskommissionen

Færdselssikkerhedskommissionen/Havarikommissionen anbefaler klart et lovpligtigt orienteringsstop. Det kan redde liv. Hvorfor er I imod? Hvad skal der til, før I ændrer holdning?

Som sagt: Cyklistforbundet arbejder for, at alle trafikanter viser hensyn til hinanden. Det er et af vores hovedformål, og vi har en aktiv rolle at spille. Langt de fleste cyklister er også indimellem bilister. Og omvendt. At en cyklist desværre med jævne mellemrum mister livet under en lastbil, skal ikke udvikle sig til en kamp mellem cyklisme og bilisme. Eller mellem cyklister og lastvognschauffører. Men vi vil kraftigt opfordre transportbranchen til at gøre mere.

Vi opfordrer transportbranchen til at gøre mere, både når det gælder de nye teknologiske muligheder for at minimere blinde vinkler for chaufførerne. Og når det gælder holdningen til lovpligtigt orienteringsstop!