Sundhedsminister Astrid Krag er gæstetaler på Cyklistforbundets landsmøde i Roskilde d. 25.-27. oktober.

"Vi skal udnytte cyklens potentiale"

Sådan lyder opfordringen fra sundhedsminister Astrid Krag, der er gæst på Cyklistforbundets landsmøde i den kommende weekend. Læs Cyklistforbundets interview med ministeren, der mener, at cyklen bør tænkes mere ind i løsningen af samfundets trængsels, miljø- og sundhedsproblemer.

Af Frits Bredal
21. oktober 2013

Cykling styrker folkesundheden – og den er en stærk, dansk fællesnævner, der binder os sammen på tværs af postnumre og sociale skel. Som optakt til weekendens landsmøde har Cyklistforbundet talt med sundhedsminister Astrid Krag.

Hvilken rolle mener du, cykler og hverdagscyklisme kan spille i forhold til sundheden blandt danskere? Både i forhold til børn, der cykler til skole. Voksne, der cykler til arbejde. Og ældre, der cykler.

- Danmark er en cykelnation, og derfor er det oplagt at tænke cyklen ind i sundhedspolitikken. For når danskerne til daglig vælger at springe på cyklen frem for at tage bilen, er det i høj grad med til at styrke folkesundheden. Cykling forebygger, ligesom andre former for motion, en lang række livstruende sygdomme.

- De fleste ved godt, at børn og voksne dagligt bør være fysisk aktive for at forebygge fx overvægt og diabetes. Men i en travl hverdag med arbejde, indkøb og børn, der skal afleveres og hentes, kan det være svært at finde tid. Derfor er det helt oplagt at cykle til og fra arbejde eller i skole. På den måde kan man slå to fluer med et smæk og både få rørt sig og få hverdagen til at hænge sammen.

Kan du se nogen sundhedsmæssige muligheder i det faktum, at der Danmark er stort set lige mange mænd og kvinder, der cykler til hverdag?

- Vi kan være stolte af, at vi har ligestilling i cyklingens verden, og jeg tror, det har en rigtig positiv effekt på børns forhold til sundhed og motion, når de vokser op med, at både far og mor cykler til daglig og har barnesæde på cyklen, så de kan køre børnene i vuggestue eller børnehave.

- Når børn ser både mænd og kvinder – og i øvrigt unge og gamle, rige og fattige, moderne hipstere og toptunede sportscyklister, ja så bliver det tydeligt, at enhver kan nyde friheden ved at træde i pedalerne.

"Cykling kan meget mere end at forbedre folkesundheden"

De fleste har råd til en cykel, og i Danmark cykler mennesker fra alle sociale lag. Kan du se nogen muligheder i den kendsgerning? Set fra din synsvinkel som sundhedsminister? Eller fra dit politiske perspektiv som SF’er?

- Det er på mange måder unikt, at vi i Danmark både ser direktøren og studenten, ministeren og mureren på cyklen i gadebilledet. Og jeg tror, det binder os sammen på tværs af postnumre, uddannelsesbaggrund og indkomst, at vi har en fælles cykelidentitet og hver vores cykelminder. Mange af os kan huske, hvordan vi lærte at cykle, mens far eller mor løb bagefter med en påmonteret stang, så vi kunne holde balancen.

- Men vi skal huske på, at ikke alle er flasket op med støttehjul og en forælder til at holde balancen for sig. Derfor skal vi fortsat arbejde med at nedbryde de sociale barrierer, der kan afholde nogle fra at cykle eller dyrke motion generelt.

- Og cykling kan meget mere end at forbedre folkesundheden. Rundt omkring i landet foregår der flere aktiviteter med cykling, som har til formål at nedbryde sociale skel og kulturelle barrierer.

- I fx Sønderborg og København er der projekter, hvor man bruger cyklen som et værktøj til at integrere flygtninge og indvandrere i samfundet. De kommer fra lande, hvor man ikke har tradition for at cykle og skal derfor lære, hvordan man holder balancen på to hjul. Og gennem cykling kommer de i kontakt med mennesker, som de måske ellers ikke ville lære at kende, samtidig med at de får en bedre sundhed.

Du har sammen med tidligere transportminister Henrik Dam Kristensen skrevet en kronik om den nye nationale cykelstrategi. Hvorfor engagerer sundhedsministeren sig i den?

-Jeg er meget optaget af, at vi udnytter de sundhedsmæssige effekter af cyklisme, og i en tid, hvor den økonomiske krise stadig spøger, er det nærværende at bruge et af de redskaber, vi har i forvejen – nemlig cyklen.

- Cyklen kan være med til at løse vores fælles trængsels-, miljø- og sundhedsproblemer, og derfor er det vigtigt, at vi tænker ud af boksen og samarbejder på tværs af ministerområder om opgaverne.

- Den nationale cykelstrategi, som kommer senere på året, får derfor følgeskab af nationale forebyggelsesmål for danskernes sundhed. Det er i min optik helt oplagt at tænke danskernes hverdagsvaner ind i realiseringen af målene. Vi kan forebygge flere krævende sygdomsforløb for helt almindelige mennesker ved at ændre de daglige vaner lidt ad gangen. Det tror jeg, er den rigtige vej at gå.

Cyklistforbundet arrangerer hvert år i maj måned Danmarks største motionskampagne – ”Vi cykler til arbejde”. Hvad synes du om kampagnen? Hvilke muligheder ser du i den?

- Det er en meget stærk kampagne, fordi den tager afsæt i det sociale fællesskab, mennesker har på deres arbejdsplads. Og fordi den er konkret og lavpraktisk, får den fat i nogle af de mennesker, der ikke dyrker motion til daglig.

- ”Vi cykler til arbejde” er med til at engagere danskerne og kan måske også få dem til at tillægge sig nogle nye motionsvaner, der holder ved. Næste skridt må blive at se på hvilke typer arbejdspladser, der har tradition for at deltage – og hvilke der ikke har – så kampagnen kan blive en brik i at gøre noget ved den voksende ulighed i sundhed.

- Gode vaner skaber vi også ved at gøre det nemt og bekvemt at tage cyklen til arbejde. Skal vi fortsætte den positive udvikling i danskernes cykelvaner, ser jeg bl.a. supercykelstierne i fx Storkøbenhavn og Odense som interessante i forhold til at integrere bevægelse mere i arbejdslivet.

"Jeg vil gerne slå et slag for, at flere vælger cyklen"

Hvad er dit personlige forhold til cykler og cyklisme?

- Cyklen er et af mine foretrukne transportmidler, fordi jeg kan kombinere motion og frisk luft med at komme fra A til B. Faktisk har jeg tre: en ministercykel, en privat bedstemor-model og en Christiania-cykel. Jeg nyder friheden ved selv at kunne vælge tempo og rute. Jeg bruger gerne ministercyklen til arbejde, når der ikke er program for langt væk fra centrum, og min egen ladcykel til at tage ungerne med på de lidt længere ture, hvor vi kan have løbecykler og madpakke med til stranden eller på besøg hos venner.

- Jeg vil gerne slå et slag for, at flere vælger cyklen frem for bilen, fordi alle mennesker uanset niveau og alder kan være med. Det er også en af grundene til, at jeg er ambassadør for Kræftens Bekæmpelses TRÆDTIL-kampagne, der sætter fokus på cyklingens forebyggende effekt over for livstruende sygdomme. Sammen kan vi styrke folkesundheden – så på med hjelmen og op på sadlen.

Har du et godt råd til, hvordan Cyklistforbundet yderligere kan bidrage til en bedre sundhed blandt danskerne?

- Vi kan blive endnu bedre til at udnytte potentialet i, at cykler er så udbredte i Danmark. Og derfor er der god grund til at fortsætte arbejdet med at sætte cyklingens positive effekter på dagsordenen gennem kampagner som fx ”Vi cykler til arbejde”, som jeg tror, vi kan få endnu mere ud af. Og så kan I hjælpe lokale politikere med de løsninger, der skal til for, at det bliver let og oplagt for mange at vælge cyklen hele eller noget af vejen.