Foto: Jan Thane

135.700 elever var med i Alle Børn Cykler – nu er vinderklassen fundet

6000 skoleklasser over hele landet har i to uger trådt ekstra hårdt i pedalerne som led i kampagnen Alle Børn Cykler. Det er TrygFonden og Cyklistforbundet, der står bag kampagnen, og nu er der præmier på vej til klasser, der har gjort en særlig indsats for at få flere kilometer i cyklen og flere børn i sadlen.

Af Jan Thane
06. oktober 2015

Eleverne i 5. D på Herstedøster Skole i Albertslund kan glæde sig til at sætte sig op på spritnye cykler. De kåres i dag som vindere af Alle Børn Cykler Kampagnen 2015. Over 40 skoleklasser har vundet spændende præmier for deres indsats i årets ABC kampagne. Men den store gevinst er de sunde transportvaner, kampagnen skaber for børn over hele landet.

For det har positiv effekt på koncentration og indlæring resten af skoledagen, hvis morgenen starter med en cykeltur.

Motion vigtigere end morgenmad

Masseeksperimentet fra 2012 viste, at en tur på cykel om morgenen gavner evnen til at lære, mere end et godt morgenmåltid. Og i 2014 var Alle Børn Cykler med til at få 5000 helt nye skolecyklister i gang, som også fortsatte efter kampagnen. Det var et af resultaterne i en COWI-evaluering. Kampagnen ligger derfor helt i tråd med den nye skolereform, hvor mere bevægelse i skoledagen er blandt de centrale elementer.

Særligt de yngste elever har en høj deltagelsesprocent i kampagnen.

"Det er også hos de yngste elever, at den langvarige effekt er størst. Jo tidligere de gode transportvaner indlæres, jo større sandsynlighed er der for at vanerne sætter sig fast", forklarer Christoffer Elbrønd, projektleder i TrygFonden.

Cykling i fritiden tæller også med

I årets kampagne har der været fokus på at styrke cykeloplevelsen mere bredt, bl.a. ved et samarbejde med Naturens dag. Og som noget nyt kunne klasserne i år også registrere cykling i fritiden. De erfaringer vil man nu se på:

"Vi går nu i gang med et større evalueringsarbejde af årets kampagne – ikke mindst af effekten af, at vi i år tog fritidscyklingen med. Men vi kan allerede nu se, at det i år lykkedes at skabe en deltagerfremgang på godt 8000 deltagere.  Det er vi naturligvis glade for, men der er stadig stor en udfordring at tage fat på. Næsten hvert andet barn cykler i dag i skole, men for 25 år siden var det 70 pct. Der vil vi gerne hen igen", siger Kampagnechef i cyklistforbundet Maria Bech.

En undersøgelse gennemført af Danmarks statistik fra i år viste, at 95,9 pct. af befolkningen mener, at der bør arbejdes for at flere børn får mulighed for at cykle til skole.