Tekniker Teddy Moesgaard (siddende) diskuterer låsen med Varefaktas konsulenter Pernille Bohn og Jens Christian Weidlich (t.v.) samt Lars Alexandersen, som er Cyklistforbundets repræsentant i Varefakta. Foto: Mikkel Østergaard

De tænker som cykeltyve

En lås må lide, før den kan få Varefakta - det mærke, forsikringsselskabet kræver, at din lås skal have. Ellers dækker de ikke ved cykeltyveri. Cyklistforbundets medlemsmagasin er med i testlaboratoriet, hvor velforberedte eksperter går hårdhændet til værks.

Af Rikke Ravn Faber
24. november 2016

Teddy er mere end klar. Tre minutter har han til at bryde låsen op, når stopuret slås til. Og … nu tikker sekunderne derudad. Med hammeren i hånden går han løs på låsen og tildeler den det ene kyndige slag efter det andet.

Foto: Det skal gå stærkt med at bryde låsen op.

Der lægges kræfter i, og stemningen i rummet er koncentreret, engageret. Her arbejder mennesker, der går grundigt til værks. Eksperter fra Varefakta, Politiet og Cyklistforbundet har på forhånd studeret tegninger af låsen. I jagten på svage punkter har de skilt en lås magen til ad – og de har lagt planer for, hvordan de vil forsøge at bryde låsen op.

En af planerne er den, industritekniker Teddy Moesgaard nu fører ud i livet på FORCE Technology’s testlaboratorium i Brøndby. Ideen er at simulere et realistisk tyveriforsøg i laboratoriet. Så det er på forhånd defineret, at Teddy kun må bruge to stykker håndværktøj til opgaven – af den type, som en cykeltyv let kan stikke i rygsækken.

Hvis låsen ikke giver efter for hammeren, så venter saven. Og klarer låsen Teddys ihærdige angreb, kan den få Varefakta-mærket. Men efter 24 sekunder er det hele overstået. Låsen er banket op med hammeren og klarer ikke testen. Der bliver ikke brug for flere af eksperternes planer i denne omgang.

Foto: Låsen nærstuderes efter testen.

Med håndfladen tørrer Teddy sveden af panden. Han lukker øjnene et kort øjeblik og puster ud: "Der er noget inde i den her lås, der hopper og danser, når man slår på den, og så låser den op", konstaterer han: "Så simpelt må det ikke være åbne en lås".

Nu skal der skrives rapport, og måske vil producenten bruge eksperternes viden til at gøre låsen bedre.
I mellemtiden gør teamet næste lås klar til test.

Foto: Det er hårdt arbejde at slås mod tiden.

Værd at vide

Gå efter Varefaktamærket, når du køber cykellås. Ikke alle låse har varedeklarationen, da den er frivillig. Men forsikringen dækker kun ved cykeltyveri, hvis din lås er mærket med Varefakta. Så er den nemlig sikkerhedstestet og bliver løbende kontrolleret.

Varefakta-ordningen så dagens lys i 80’erne, og da den blev skærpet 90’erne, faldt antallet af cykeltyverier markant. Cyklistforbundet har siddet med i Varefaktas låsetekniske udvalg helt fra starten.

Læs mere på varefakta.dk

• Denne artikel blev bragt i medlemsmagasinet CYKLISTER efterår 2016.
    Læs hele magasinet online og gå på opdagelse i arkivet her