I 1983 fik cyklen endelig lov at komme med S-toget. Foto: Cyklistforbundets arkiv

Cykler med toget

110 ÅRS JUBILÆUM: Cyklistforbundet har arbejdet i cyklistens tjeneste siden 1905. Her får du historien om kampen for cykelmedtagning i toget - før og nu.

Af Christina Britz Nicolaisen og Jakob Schiøtt Stenbæk Madsen

Baggrund

Der blev transporteret ½ mio. cykler med tog om året i Danmark i 1905. Men cyklerne blev kastet oven på hinanden i godsvogne, og det var ikke bare besværligt og dyrt at tage cyklen med – det var også en risikabel affære, da de ofte gik i stykker på rejsen.

Cyklistforbundet lå i strid med statsbanerne om problemet i mange årtier, og helt op til 1980’erne kunne DSB stadig ikke se fidusen med cykler i tog. Men Cyklistforbundet blev ved med at presse på – blandt andet med en protestaktion i 1980, hvor en gruppe medlemmer tog cykler med i S-toget, selvom det var ulovligt.

Sejren

I 1983 gav DSB endelig efter for cyklisternes pres, og en forsøgsordning i lyntog blev gennemført. Snart kom cyklen med i weekend-ordninger og på hverdage uden for myldretiden. I 1996 kom de første flexrum, og i 2012 blev forsøgsordningen med gratis cykler i S-tog gjort permanent.

Ordningen er blevet en stor succes – både blandt pendlere og for DSB, der har oplevet en massiv stigning i passagerantal siden den trådte i kraft.

Fremtiden

Kampen for cykelmedtagning i den offentlige transport er langt fra afsluttet, og Cyklistforbundet arbejder stadigvæk for nem og billig cykelmedtagning i alle tog i Danmark og til udlandet, i busser og togbusser, hos alle taxiselskaber og i de kommende letbaner – til gavn for både cykelturister og pendlere.

Dét kan du gøre