Kommentar: Heunickes motorvej til fortiden

Cyklistforbundets landsformand og direktør kommenterer her den nye transportministers første markante udmelding til offentligheden.

Af Jette Gotsche, landsformand Cyklistforbundet og Klaus Bondam, direktør Cyklistforbundet
08. februar 2014

Under overskriften ”Ny trafikminister vil bygge flere motorveje” kommer Magnus Heunicke via Berlingske med sin første markante udmelding til offentligheden: ”Jeg ved, hvad god vejbetjening betyder, så i min tid som transportminister skal der i hvert fald også bygges motorveje.”

Ministerens vision ledsages af et stort opsat foto: Man ser Heunicke siddende på bagsædet af sin ministerbil, hvor han kigger ud på de forbipasserende cyklister i det københavnske bybillede.

Det går hurtigt i dansk politik for tiden. Ikke mindst i dansk transportpolitik.  I sidste uge havde vi en kvindelig transportminister, der både i form og indhold signalerede nytænkning: Transportministeriet har traditionelt været en temmelig teknokratisk affære præget af maskuline motorveje, den altid vanskelige togdrift og en generel ingeniørtankegang med fokus på asfalt og togskinner. Pia Olsen Dyhr markerede et nybrud. Hun viste, at transportpolitik i høj grad er værdipolitik – det handler om, hvad vi vælger at bruge vores fælles arealer på, det fælles rum hvor vores prioriteringer, indretning og adfærd sætter sit kraftige præg på hele den danske kultur.

Pia Olsen Dyhr talte meget om cykler og sørgede for ofte at blive set på en cykel, fordi cykler er både bæredygtige og billige. Alle har råd til en cykel, og der kan være seks cyklister på den plads en bil fylder. Som henholdsvis landsformand og direktør i Cyklistforbundet er det næppe overraskende, at vi er glade for en politisk prioritering af cykler. Men bortset fra, at vi selvfølgelig hellere havde set den nye transportminister bevæge sig fremad ved egen pedalkraft frem for at sidde passivt på bagsædet af sin ministerbil, så er vi også i et større perspektiv forundret over Heunickes første udmeldinger. Vi tager et citat mere fra den gennemasfalterede artikel:

”Hvis man er vild med motorveje – og jeg kan godt lide infrastruktur – og man ser rundkørslen deroppe ved Herning, så tror man jo, at man kører ved Chicago,” siger transportministeren til Berlingske. Umiddelbart skulle man jo tro, Heunicke ville bruge Chicago som eksempel på, at man i USA’s tredjestørste by bevidst bevæger sig væk fra en bilcentreret tankegang og i stedet forsøger sig med danske cykelløsninger. For det er netop hvad Obamas tidligere stabschef, Rahm Emanuel, er i gang med som borgmester i Chicago – en massiv satsning på at få borgerne ud af bilen og op på cyklen.

I Cyklistforbundet har vi i flere omgange haft besøg af delegationer fra Chicago, der henter dansk og københavnsk knowhow om, hvordan man kan bygge færre motorveje og flere cykelstier. Men Heunicke er vist i gang med at lovprise Chicagos tidligere fokus på biler og ikke byens nye satsning på bæredygtige transportløsninger, der gavner både miljø og byliv. Sådan må vi forstå hans udtalelser.

Biler har været og vil forsat være med til at skabe vækst i samfundet. Ingen tvivl om det. Men som den internationale udvikling i mange byer og lande viser, så handler moderne transportpolitik om meget mere end biler og motorveje.

Copenhagenize er blevet et internationalt begreb, der henviser til, at storbyer over hele verden forsøger at introducere cykelkultur og cykelinfrastruktur efter Københavnsk forbillede.

Det ville være beroligende, hvis den nye transportminister havde nogle visioner, der rakte længere end til det, man har gjort de sidste 50 år. Hvis han fremhævede nogle af de progressive danske transportløsninger, der tiltrækker ikke bare internationale medier som CNN, men også byplanlæggere og ingeniører fra New York, Los Angeles, Chicago, London, Paris, Sydney og masser af andre byer.

”Cykling er et billigt, sundt og forureningsfrit transportmiddel. Det er en vigtig prioritering for regeringen at fremme cyklismen”, står der i regeringsgrundlaget ET DANMARK, DER STÅR SAMMEN.

Vi håber, Heunicke vil satse mere på en cykelsti til fremtidens bæredygtige løsninger end en motorvej til fortidens uholdbare biltankegang. Vi kan kun opfordre ham til at rejse sig fra bagsædet af bilen og træde i pedalerne.