Cykelkurven er synonym med idyllisk flet - men den kan også være rå. Foto: Morten Germund/Scanpix

5 cykelkurve til rigtige mænd

Kvinder kører med cykelkurve – mænd cykler med poser og tasker og surrer ting fast på bagagebæreren. I ligestillingens tegn er vi gået på jagt efter kurve, der råber: ”MASKULINITET!” Se det stærke udvalg her.

Af Jung Heidi Moeslund

Den kulørte

Her er cykelkurven, som både er moderne og emmer af maskulin håndværkerkasse og -snilde. Håndlavet, bundsolid og super funky. Det er kurven til manden, der tør skille sig ud. Fås også i gul og rød.
Set til 200 euro på www.bymaik.com

Den naturlige

Den velkendte ølkasse kommer her i en opdateret version. Velorbis har snedkereret cykeltrækassen, der snildt kunne stå i herreværelset med et par årgangswhiskys i. Kassen er god til arbejdstasken, den fyldte indkøbspose eller måske til en god flaske.
Set til 600 kr. hos Velorbis Store, Nørre Farimagsgade, Kbh.

Den japanske

Det japanske frontlad, der lyder det kongelige navn Gamoh King Carrier, er sindssygt elegant, udført med kraftig sort pulverlakering og bund af trælameller med en trane i midten. Med ladet på cyklen kan du fragte alt fra take away sushi til ungernes skoletasker. Findes også i en model, som kan monteres bagpå cyklen.
Set til $ 135 hos www.somafab.com

Den i stål

Trådkurv i industrielt et no nonsense-design fra det traditionsrige amerikanske firma Wald, der siden 1905 har excelleret i kvalitetscykeludstyr. Kurven er afstiveret, så den kan bære ekstra meget. Den kan bruges til det hele. Kurven kommer i flere størrelser
Mellemstørrelsen fås til 499 kr. i Cyklistforbundets webbutik

Den enkle

Et helt enkelt og maskulint cykellad uden nogen dikkedarer. Til gengæld er anvendelsesmulighederne mange, og cykelladet kan bære 15 kg. Du kan bruge ladet, som det er, eller montere en rummelig kasse på det.
Set uden afstivere til 399 kr. hos www.Netcykel.dk

Foto: Kildemoes