Foto: Shutterstock.com

Tour de France for begyndere

Cyklistforbundet er trukket i den gule førertrøje og serverer her fakta og anekdoter om ”La Grande Boucle”, så du kan snakke med, uanset om du er superfan af Touren – eller blot en af dem som ser uforstående med fra terrassen. For om du er aficionado eller ej, så er det en kendsgerning, at Tour de France (eller bare Touren) hører til en af de største og stolteste sportsbegivenheder i verden. Allez!

Af Peter Andersen
Artiklen er fra medlemsmagasinet CYKLISTER
Læs pdfLæs i browser (issuu)

Fakta om Touren

Tour de France hører til en af de største og ældste sportsbegivenheder på linje med OL og VM i fodbold. Det første Tour de France-løb blev afholdt i 1903 – to år før Cyklistforbundet blev dannet i 1905, og 27 år før det første fodbold-VM blev afholdt.

Årets Tour de France

• Løbet køres i år fra den 7.-29. juli
  • Årets 3.329 km lange løb strækker sig over 21. etaper fordelt på 23 dage
  • Ofte køres noget af løbet i nabolandene, men i år køres alle kilometer i Frankrig på nær en 15 km sviptur over grænsen til Spanien på etape 16
  • I år deltager 176 ryttere fordelt på 22 hold med hver otte ryttere – én rytter mindre end tidligere
  • Årets rute er meget varieret med skrappe bakkeafslutninger, brosten, hårde, korte bjergetaper, holdløb og enkeltstart. Det kalder på en komplet og alsidig rytter

Årets rute er sammensat af...

• 8 flade etaper
  • 5 kuperede etaper
  • 6 bjergetaper
  • 3 målstigninger: La Rosière, Alpe d’Huez, Saint- Lary-Soula, Col de Portet
  • 1 enkelstart
  • 1 holdløb
  • 2 hviledage

Trøjerne og deres ejer

Den yngste vinder af Tour de France...
... var Henri Comet – han var kun 19 år gammel, da han vandt i 1904. Han blev dog først tildelt førstepladsen fire måneder efter, da de første fire blev diskvalificeret – bl.a. under anklager for at have taget toget i stedet for cyklen på nogle af etaperne. Hvem sagde doping?

Hvem skal du holde øje med i år

Chris Froome (Sky)
Den britiske rytter vandt Touren i 2013, 2015, 2016 og 2017 og er favorit til at trække i trøjen for femte gang. Froome stiller til start i skyggen af en dopinganklage (for høj dosis astmamedicin), som han er blev frikendt for i 11. time.

Richie Porte (BMC)
Australieren på 33 år udmærker sig ved både at være en dygtig bjerg- og all-round-rytter. Sidste år vandt han Normandiet rundt og i år er han bookmakernes favorit til at vinde Touren (hvis Chris Froome ikke er med).

Nairo Quintana (Moviestar)
Colombianeren er vokset op i bjergenes iltfattige luft, hvilken gør ham den fødte bjergrytter. I 2013 opnåede han en 2. plads og i 2016 blev han nummer tre. Måske tager han førstepladsen i år.

Mikel Landa (Movistar)
Spanieren er vokset op i det cykelglade og bjergrige Baskerland og blev nummer fire i sidste års Tour. I år har han desuden vundet Baskerlandet rundt, så benene er gode hos grimpeuren.

Tom Dumoulin (Sunweb)
Den hollandske allround-rytter vandt sidste år Giro d’Italia og er i år en af bookmakernes favoritter.

Jakob Fuglsang (Astana)
Hvis en dansker skal klare sig godt i år, må det være Fuglsang. Han viste gode takter sidste år og er tidligere blevet nummer 7. Som nyslået holdkaptajn vil hans team, Astana, gøre alt for at hjælpe ham til den gule trøje i år.