Planlægning

Nøglen til en uforglemmelig god cykelferie er: Planlægning - og evnen til spontant at ændre planer.

Planlægning kan være en rigtig hyggelig del af ferieforberedelserne. Sæt jer sammen om computer, kort og guidebøger og udforsk de mulige ruter og destinationer.

Lad jer inspirere af særlige interessepunkter og officielle ruter - husk at sætte jer lidt ind i de andre muligheder, der ligger i nærheden af ruterne. Det er ærgerligt at gå glip af et smukt sted eller en spændende udstilling, bare fordi man ikke vidste, at den fandtes.

Afstem forventningerne

Snak om, hvad I vil have ud af ferien før I tager af sted. Tænk over turlængder, terræn, overnatningsmuligheder, bagage-mængde og seværdigheder. Og vær sikker på at I er enige om, om turens væsentligste mål er præstationen eller de oplevelser, der ligger undervejs.

Vær realistisk

Vælg område og turlængde efter kørelyst og kondition. Ikke alle har lige gode ben hver dag, så der skal altid være kortere mellem overnatningsstederne, end det I højst kan køre. For mange er turen kun en succes, hvis man har tilbagelagt 100 km eller mere pr. dag - for andre er det nok bare at være et nyt sted.

Øvelse gør mester

Det er surt at få ferien ødelagt af for høje ambitioner. Hvis I ikke ved hvor langt I kan cykle, er det en god idé at være realistisk: En tommelfingerregel er, at man kører ca. 12 km i timen, når man i roligt tempo kører gennem landskabet med  oppakning på cyklen.

Pak rigtigt

Det er en balancegang at pakke rigtigt. For meget bagage gør bakkerne længere. For lidt bagage gør omslag i vejret til en udfordring. Det vigtigste er, at gode cykeltasker er den halve løsning af oppakningen, og en god regel er at pakke de tungeste ting nederst for at lægge så lavt et tyngepunkt som muligt. Det gør cyklen lettere at styre.

En anden mulighed er, at have fast base i fx et sommerhus og udforske området på en række dagsture - fx på de smukke Panoramaruter 

Husk at stå af

Gør som de professionelle: Planlæg hviledage, hvor I laver noget andet end at træde i pedalerne. En gåtur kan hjælpe med at rette kroppen ud af cykelpositur, og give udsatte kropsdele noget fortjent hvile. Tag til stranden, på museum, på bondegårdsbesøg eller hvad der nu lige kan dukke op blandt interessepunkterne.

Man har en plan, til man lægger en ny

Læg ikke for mange faste planer. Undersøg hellere mulighederne og vælg til og fra undervejs. Vær klar til at improvisere. Værelser kan afbestilles, og ruter kan lægges om, så der bliver tid til at nyde livet. Planen må aldrig blive en sur pligt.

Tjekliste til planlægningen:

  • Fastsæt mål for turen
  • Planlæg ruten i store træk
  • Anskaf gode cykelkort
  • Hvad skal med - og hvem skal bære det?
  • Bestil evt. overnatning
  • Reserver evt. plads i tog eller bus til ud- og hjemrejse
  • Anskaf nyt udstyr i god tid og prøv det af før ferien
  • Kør et par træningsture
  • Gi’ cyklerne et grundigt eftersyn
  • Pak dagen før og kør en prøvetur