Elcyklernes batterier er blevet bedre, så du kan cykle længere på en opladning. Foto: Mikkel Østergaard

Værd at vide om elcykler

Udvalget af elcykler på markedet er eksploderet de seneste år - og modellerne bliver bedre og lettere.

Af Torben Finn Laursen

Få ville nok have spået den eksplosive udvikling, elcyklen de seneste år har gennemgået. Hvad der startede som en almindelig cykel, med påsat elmotor og batteri, har udviklet sig til fuldt integrerede løsninger, hvor både motor og batteri er tilpasset til cyklens ramme.

Størst ude i Europa

Elcyklen udvider cyklistens rækkevidde betydeligt, og for mange pendlere kunne den være et godt alternativ til bilen. Men selv om elcykelsalget er steget markant i i Danmark de seneste år, har vi langt fra taget cyklen til os i samme grad som vores naboer i Tyskland og Holland.

Nu begynder de yngre forbrugere dog så småt at røre på sig. Og imens melder stadigt flere producenter sig på banen med nye og bedre designløsninger, ikke mindst på motor- og batteriområdet. Og hvor selve cykelbranchen har haft lidt svært ved at skifte gear og for alvor se nye muligheder, er bilbranchen trådt til med nye elcykeltyper, der sætter standarden for fremtiden.

Lettere cykler

Elcykler vil qua deres motor og batteri altid være tungere end almindelige cykler. Typisk vejer elcyklen 5-10 kg mere. Men den er blevet lettere seneste år, og mange nye modeller har fået en smart walk assist feature, hvor motoren kan trække cyklen op til 6 km/t. Det er en stor hjælp, når man skal trække rundt med cyklen, som ofte vejer over 25 kg.

Batterierne bliver også bedre og lettere, hvilket betyder, at du kan cykle længere på en opladning. Elcyklen skal ikke bare være lettere – den skal også være lettere at gå til.

Elcyklens fordele

• Altid medvind på cykelstien
  • Let at komme op ad bakke
  • Længere rækkevidde
  • Højere gennemsnitshastighed
  • Billigt alternativ til bil – kun få øre pr. km til forbrug af el
  • En hjælp til ældre og andre med nedsat funktion
  • God motion – uden sved på panden

Sådan forlænger du batteriets liv

• Opbevar og oplad batteriet ved stuetemperatur
  • Oplad ofte – også efter korte ture
  • Undgå herefter at køre batteriet helt fladt (helt nye batterier, bør dog aflades helt tre gange)
  • Et godt batteri holder 3-5 år afhængig af kvaliteten og dit brugsmønster.

Hvad siger loven?

• Der må kun være en motor på cyklen
  • Den må ikke afgive mere effekt end 250 watt
  • Motoren må kun hjælpe, når der trædes i pedalerne