Foto: Rådet for Sikker Trafik

50
692

Undgå højresvingsulykker

Lastbilchaufførerne har det fulde ansvar for at orientere sig, før de svinger til højre. Men som cyklist skal du være bevidst om, at du kan blive overset. Her er 5 gode råd til at undgå højresvingsulykker.

Det farligste sted, du kan være, er tæt på lastbilens forhjul, lige når den skal svinge. De fleste cyklister bliver ramt af lastbilens forhjul – ikke baghjulene.

Sådan passer du på dig selv:

  1. Sæt farten ned og orienter dig, når du nærmer dig og passerer et kryds.
  2. Vær opmærksom på lastbiler ved siden af eller bag ved dig. Det er særligt farligt at være tæt på lastbilens forhjul, når den svinger.
  3. Kør ikke frem i krydset, før du er helt sikker på, at lastbilen holder stille.
  4. Hvis du ikke er sikker på, at lastbilen holder tilbage for dig, så stop
    og vent, til den er drejet om hjørnet, før du cykler videre.
  5. Koncentrér dig om at cykle – lad mobiltelefonen blive i lommen og sørg for, at du kan høre trafikken, hvis du lytter til musik.

De fem gode råd er baseret anbefalinger fra Rådet for Sikker Trafik

Sammen bekæmper vi ulykkerne:

I Trafikstyrelsens Højresvingsgruppe mødes cyklister, transportorganisationer, myndigheder og eksperter for i fællesskab at bekæmpe højresvingsulykker med lastbiler.

Bl.a. står gruppen bag et nyt undervisningsmateriale til efteruddannelse af lastbilchauffør og en kampagne med fokus på, hvordan cyklister passer på sig selv.

Højresvingsgruppen består af alle vigtige interessenter på området - bl.a. Cyklistforbundet, Rådet for Sikker Trafik, Politiet og brancheorganisationen for den danske vejgodstransport, ITD.

 

 

Skriv en kommentar

Skriv på afdelingens side

Opret en profil - det tager 30 sekunder

50 kommentarer

  • Af Peter Rechnagel Kristensen 4. april 2013
    Ja, ganske rigtigt, CYKLISTERNE SKAL selv passe på, selvfølgelig!
    Men hvad med om restriktioner for lastbilers konstruktion m.h.t. udsyn, som set i Lund Sverige: http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/c67.0.403.403/p403x403/481103_10200823630335827_1566440440_n.jpg ????
  • Af Gitte Jørgensen 7. oktober 2013
    Selvfølgelig skal man som cylist være opmærksom , som daglig cyklist, undrer det mig , at rigtig mange højresvingende, ikke viser af før de drejer, det ville være en stor hjælp til cyklisterne hvis man kunne se, at der var højresvingende, som man skulle tage hensyn til.
  • Af Lotte Thrane 8. oktober 2013
    Gode og meget relevante råd. Kunne man foreslå, at lastbiler skal have en person på passagersædet til at holde udsyn i bykørsel?
  • Af peter 8. oktober 2013
    Lotte

    Det ville være en rigtig god ide og vi ville få nogle flere i arbejdet
    Men husk lige på det næste gang du skal ned at handle så koster dine vare lige pluslige noget mere for det er jo imke gratis at havde en mand mere med

    Hvad med at man flytte vigepligten til cyklisterne så de skulle holde tilbage for svingene biler

  • Af Søren Petersen 8. oktober 2013
    Lotte har fuldstændig ret. Den eneste måde til på det nærmeste at eliminere højresving ulykkerne er at lastbiler bliv 2 mand betejtente. Og at anden manden stå ud og stå med et flag når lastbilen svinger til højre.
    Jeg er a den overbevisning at menneske hjernen ikke har tilstrækkelig kapacitet til; hver gang. At overskue alt det en lastbil chauffør; skal overskue; ved at højresving. Så koster det lidt på vareprisen. Det må det så gøre. Sikkerhed koster; sådan er det. Ulykkerne koster så i øvrigt også. En person der skal have personlig pleje dagligt, i måske 50 år, efter en ulykker koster mange penge.
    Peter ide´ om at cyklister skal have vigepligt over for højresvinge biler. Vil gøre det meget svært for ikke umuligt at være cyklist i København. Det vil blive endnu mere umuligt at komme frem på cykel i byen
  • Af Jorgen Bach 8. oktober 2013
    CYKLISTER-CHAUFFØRER-CYKLISTER-CHAUFFØRER

    Hej med jer cyklister og bløde trafikanter.

    Jeg har en gruppe på Facebook hvor medlemmer hvoedsageligt består af chauffører. Vi har en del debat omkring de forfærdenlige højresvingsulykker som tager hårdt på os alle og som ikke burde ske.
    Vi vil gerne have en dialog med jer om dette, høre hinandens meninger og holdninger og måske finde løsninger sammen. Jeg vil derfor gerne inviterer jeg ind som mine gæster i gruppen Chaufførsladder. Jeg håber dette tiltag kan give nogle gode debatter og vi måske sammen kan finde problematikken omkring disse ulykker…

    For at deltage i debatten skal du søge på siden om at blive medlem. Og husk at læse reglerne for overstående debat som står øverst på siden i Chaufførsladder.

    Vi håber rigtig mange af jer vil kigge forbi i en god sags tjeneste.

    mvh
    Jorgen Bach
    chaufførsladder

    https://www.facebook.com/groups/chaufforsladder/
  • Af Nicolai Drescher 10. oktober 2013
    Cykellisterne skal selv passe på! så langt så godt :/ men jeg er en af dem der ligger meget mærke til hvad andre bilister laver når de kører i trafikken.
    Jeg ser dagligt lastbiler hvor chaufførerne både taler i mobiltelefon og kikker på fragt papir samtidig eller laver et eller andet end at holde øje med de laver i trafikken.
    der er alt for mage bilister der skider på de regler der er i trafikken. rigtig mange kører dissideret overfor rent rødt lys. og så skal de jo gå galt på et eller andet tidspunkt.
    Cykellisterne har et ansvar! men jeg syntes i større grad at dette er billisterne der er de værste trafikanter.
    Vores trafikkultur i Danmark er generelt bare ringe, alle kører som om de var de eneste på vejen.
    Jeg kører selv bil hver dag og cykler næste aldrig, og jeg syntes også at de andre er meget værre end jeg selv er! men i bund og grund handler det om at kikke på hvordan men selv færdes derude inden man begynder at give andre skylden.

    en 80% løsning ville være at sætte bøderne op! f.eks. skal det koste 10.000 at tale i mobiltelefon, som jeg ser vores bødesystem er de 1500 det koster nu bare en afgift og ikke en egentlig bøde da de fleste mennesker i dag har råd til at betale en børe på 1500. nej det skal være så dyrt at det rammer hårdt, så hårdt at folk tænker en ekstra gang inden de gør noget de ikke må!
  • Af Hanne Adeldam 10. oktober 2013
    Problemet med højresvingsulykker kan løses enkelt og billigt:

    "Vend cykelstierne " altså cyklisterne skal køre mod trafikken,så der altid er øjenkontakt.
  • Af Per Fuglsang Nielsen 10. oktober 2013
    I Aarhus har man i kryds mange steder opsat små trafiklys i cyklisthøjde. Disse er synkroniseret sammen med de store trafiklys, så der er grønt lys for cyklister og højresvingende biler samtidigt. Det er rene dødsfælder.
    Kun få steder i byen er der er lavet tidsforskelle og logisk styring, så cyklister kan køre frem, før bilerne får grønt lys.(Eks.Veri krydset nordfra ad Grenåvej)
    En god ide ville være at male stoplinierne på cykelstierne om til hajtænder, så cyklisterne får vigepligt og dermed selv skal se sig for..
  • Af Per Johansson 10. oktober 2013
    Tænk om cyklisterne viste samme opmærksomhed overfor lastbiler i kryds, som fodgængere der krydser vejen/gaden, så ville mange ulykker kunne undgås.
    Cyklisternes sikkerhed har desværre ikke Cyklistforbundets store interesse.
    Nej - kør på jeres ret - er parolen. - Desværre
  • Af Kaj Petersen 10. oktober 2013
    Som daglig cyklist undrer det mig, at ikke flere cyklister bliver kørt ned.
    Tegngivning ved stop og sving er så godt som ikke eksisterende.
    Mobil- og smartphone bliver passet = total mangel på koncentration om trafikken.
    De helt almindelige regler for placering i kryds og ved lyskurve synes de fleste cyklister kun gælder for de øvrige trafikanter.
    Så lad os starte med at muge ud i forhold til unoderne i egne rækker, før vi så ensidigt stirre os blinde på hvad de andre gør!!

  • Af Erik Larsen 10. oktober 2013
    Det er jo så nemt: folk der ikke kører højre om et køretøj der skal til højre, bliver ikke dræbt i højresvingsulyker.
    Derfor mener jeg man skal ophæve cyklisters og knalleristers ret til at køre højre om højresvingende køretøjer når de selv skal ligeud.
  • Af Kenneth 10. oktober 2013
    Vær opmærksom på, om lastbilen begynder at dreje: Hold langt til højre - om nødvendigt helt op på fortovet.

    Hvad er det for noget [fnidderfnadder] opfordrer i ligefrem til at cykle på fortovet??
    Hvis lastbilen er så tæt på kantstenen at i ikke kan komme forbi, så er det [for Sørensen ikke] noget han gør med viljer for at forsøge på at holde cyklisterne bagved hvor han kan se dem

    [Kommentaren er redigeret af redaktionen pga. lige lovlige kraftige udtryk: Vi har skiftet de voldsomme fraser ud med lidt mere gammeldags skældsord. Dét synes vi, gør debatten hyggeligere - og henviser ellers blot til de almindelige retningslinjer for brug af sitet her: Generelle betingelser.]
  • Af Andrea 10. oktober 2013
    "Kom langt frem i krydset, når du holder for rødt - over fodgængerfeltet - og kom så hurtigt ud af krydset, når det bliver grønt."
    Syntes det var ulovligt? Er der ikke krav at stoppe ved stoppelinien? Hvad siger politiet til det?
  • Af Flemming Pedersen 10. oktober 2013
    Som Gitte Jørgensen har påpeget 7. oktober: Var det ikke på sin plads, at lave en kampagne via medierne, der skal få danskerne til igen at bruge deres blinklys, når de skal svinge? Jeg undrer mig dagligt over de mange biler, lastbiler og busser, der ikke blinker ved sving. Og det forekommer mig, at der et stigende probloem. Det er ikke pga. uvidenhed eller manglende opmærksomhed - det er fordi de pågældende chauffører ikke egner sig til at have kørekort (længere). Få Danmarks Radio til at lave en oplysningskampagne om problemet. Og det skal ikke være en OBS-udsendelse, som sendes når ingen ser tv.
  • Af Mogens 10. oktober 2013
    Alle Jeres gode råd, til os cyklister, kan erstattes af ET enkelt, som samtidig også er både lovligt og det mest oplagte:
    Træk ud af højresvingsbanen, så al højresvingende trafik er til højre for dig!
    Mht. lastbilerne, så er de jo forkert konstrueret, idet rattet sidder i den forkerte side. Hvis det sad i højre side, ville chaufføren let kunne se ned ved sit højre forhjul, hvor de fleste af dødsulykkerne sker.
    Og så skal højre fordør være gennemsigtig (f. eks. af glas eller med en rude nederst, som på busserne).
    Jeg er enig med Jer i, at man ikke skal holde på sit RAT, så jeg holder på mit STYR istedet for ;-)) !
    mvh. Mogens :-) .
  • Af Steen Fibiger 10. oktober 2013
    Dette er vigtigt og det bør man lave kampagner for at modvirke:
    •det er farligt at tale i mobiltelefon eller høre musik/radio, fordi du bliver mindre opmærksom på højresvingende lastbiler
  • Af Karina 10. oktober 2013
    Punkt 4 under første afsnit "sådan passer du....dig selv" og punkt 2 under sidste afsnit "viste du, at..." er de ikke lidt modsigende?
  • Af lene egebæk pedersen 10. oktober 2013
    jeg syntes det ville være en god idé hvis cyklisterne kørte mod trafikken, altså i den modsatte side. Så kan cyklisterne se bilerne og omvendt. Det er så forfærdeligt med de mange ulykker, og skrækkeligt for både de forulykkede og bilisten.
    Håber ovenstående kan føres ud i livet.
    Venlig hilsen
    Lene E. Pedersen
  • Af Jørn Nørgaard Christensen 10. oktober 2013
    Tak for de gode råd vedrørende højresvingende lastbiler. Som I skriver er det vigtigt at komme hurtigt over krydset, når det skifter til grønt. Det kan især knibe for nogle kvinder på for tunge cykler, der er sat i et for højt gear. Det giver for langsom opstart p.g.a. nogle kvinders knap så store muskelstyrke. Det kan være en grund til at flere kvinder bliver ramt af højresvingende lastbiler.
    Rådet med at se over venstre skulder er også godt. Ligeledes er det altid godt, at se til venstre inden opstart. Der kan komme en bilist eller cyklist, som kører over for gul/ rødt. Ligeledes skal vi cyklister passe på bilister i hurtige biler, som kan komme hen til krydset og svinge til højre i ret høj fart. Der har jeg reddet mit eget skind en del gange ved konsekvent at kikke mig godt for til venstre frem for bare at se lige ud i kørselsretningen.
    Jeg vil forelå en ændring af færselsloven. Den går ud på, at cyklister ikke må have diverse ting proppet i ørerne under cykelturen, så er det nemmere at høre diverse køretøjer, der kommer bagfra. En moderne bil larmer ikke så meget og kan ikke høres med noget i ørerne. Mobiltelefonbrug på cykel må selvfølgelig heller ikke finde sted.

    Mange hilsener fra

    Jørn Nørgaard Christensen
  • Af Jesper Kristensen 10. oktober 2013
    [Dygtigt sagt, hr.] Per Johanneson

    Ja tænk hvis det offentlige rum ikke var ejet over 95% af bilisterne - sæt dig ind i en bil og få licensen to kill og retten til fremkommelighed.

    Hvorfor er det lige at det er bilerne der har rettighederne og ikke mennesket!

    Det burde være bilerne der var lavest i hirakiet så vejene såen set var en lang fodgængerovergang hvor bilerne havde at stoppe når folk skulle over. Hvad er det der gør at hvis man sidder i en bil så har man bare retten? Det kommer helt tilbage fra da de første biler kom til landet hvor folk var underdanige ovet for det bedre borgerskab og sprang til siden når der kom bil.

    Du siger cyklister ikke må køre på deres ret - nej de skal bare acceptere at bilerne skal frem for de er så vigtige fuldstændig som et af rådene ovenfor "vent til lastbiler er kørt". Smukt når man ser på hvordan man i dag bruger cyklistlyssignaler til at afkorte tiden hvor cyklisterne må køre over krydset i stedet for tidligt grønt for cyklister!

    Når man så samtidig ser på bilisternes måde at køre på i dag. Hastighedenbegrænsningerne er der ingen der overholder og gult og rødt lys er hvis kun vejledende. Det er mere normen at man i dag ser minimum 2 biler drejer til højre i et kryds med grøn pil efte pilen er blevet rød frem for de holder!

    [Kommentaren er redigeret af redaktionen pga. en lige vel nedladende tone: Vi har skiftet frasen ud med en mere gammeldags en af slagsen. Dét synes vi, gør debatten hyggeligere - og henviser ellers blot til de almindelige retningslinjer for brug af sitet her: Generelle betingelser.]
  • Af kjeld bergholdt 10. oktober 2013
    Løsning på højresvingsulykker, kunne være...
    Forbyd lastbiler at svinge til højre i bymæssig bebyggelse.
    Kør en vej længde frem. Sving til venstre 3 gange, så er problemet løst.
  • Af Peter Rechnagel Kristensen 10. oktober 2013
    Der må´ jo være noget om at kvinder opfører sig og opfatter trafik anderledes end mænd. Jeg søgte på de to ord denne tråd: Ordet "Kvinder", nævnes 3 gange af een Jørn, "mænd/mand" ligeså.
    Så mon ikke kvinder har nnoget af nøglen til divergensen mellem kvinders og mænds ullykkesfrekvens?
    Så jeg foreslår at en hobel kvinder lukker sig inde et sted og diskuterer hvordan de opfatter problemet, deres og lastbilernes del i problemet og løsninger:
    Jeg har allerede gjort et teknisk problem gældende den 4. april: Udsynet fra lastbilerne er for ringe, men ikke fra visse som i LUND med flere.
    Altså: FORBYD de høje køretøjer med ydsynsproblemer i udsatte områder (læs: EU) over en vis årrække!
    Alternativt: Kræv kameraer som dækker de blinde vinkler, på kort sigt. Tak
  • Af Thomas 11. oktober 2013
    Kan høre på alle de fine kommentarer at 98% mener at alt er lastbiler og bilers skyld prøv og hiv de forbandede undskyld sproget øre bøffer med musik ud af ørene så i kan høre der kommer nogle nu køre jeg lastbil til dagligt og ser minimum ti gange om dagen folk bliver forskrækket når de kigger sig over venstre skulder at der også er andre i trafikken og det er ikke kun lastbiler og biler jeg tænker på det er lige så meget også andre cykler det er for jeres egen skyld jeg siger det køre i Kbh til dagligt og inden jeg svinger skal jeg lige nå og printere mig i 4 spejle og et kamera så man kan godt få overset en og nej det er jo ikke med vilje hvis man får kørt en ned men et godt råd fra mig sørg for gode cykel lygter og evt refleks vest i den mørke tid så må i blive sure hvis det er det i vil
  • Af Jørgen Hedevang 11. oktober 2013
    Som chaufør og cyklist kan jeg kun sige. Det sidste jeg kunne tænke mig er, at køre en cyklist over. Men det er nogle gange svært at undgå når mine med-cyklister ikke kører efter færdselsloven. Jeg ved som chauffør simpelthen ikke hvor jeg har jer henne, cyklister. Kan i ikke hjælpe mig med at passe på jer selv når i kører på cykel. Så lover jeg at jeg vil gøre alt hvad der står i min magt for at køre udenom jer.
    1. Bliv bag ved stoplinjen når der er rødt.
    2. Bliv bag ved lastbilen hvis der ikke er en cykelsti. Også selvom der er plads. Lastbilen skal have et stort sving og kan derfor ikke lukke af for cyklister.
    3. Hold øje med trafikken og cykel, i stedet for at snakke i telefon og køre med højt musik i ørerne.
    4. Få øjenkontakt med chaufføren, hvis det er muligt.
    5. Husk at det ikke gør nogen fysisk skade på lastbilen at køre en cyklist over. Det er ca det samme som at køre over en kantsten. DET KAN NÆSTEN IKKE MÆRKES!
    Sådan er det ikke set fra cyklistens synspunkt. DET ER LIVSFARLIGT!!!!
    6. Chaufføren mister måske måde kørekortet og arbejdet. Altså chaufførens eksistens grundlag. Derudover kommer temmelig sikkert en depression og selvdestruktive tanker.
    Vær så venlig at hjælpe os chauffører med at passe på jer derude. Det er ikke uden grund der er en færdselslov.
    Med venlig hilsen
    Chauffør og cyklist Jørgen Hedevang
  • Af Kirsten Lyhne 11. oktober 2013
    Rigtig vigtigt at Cyklisten selv er opmærksom
    Når man selv har kørekort, ser man cyklistadfærd og fodgængeradfærd på en ny måde.
    Cyklelygter er vigtige også i storbyer, hvor cyklisten synes der er så meget lys , at han /hun burde kunne ses - Cyklisten ser jo selv tydeligt ,men billisten skal holde øje med flere ting.
  • Af Frits Bredal 11. oktober 2013
    @Jorgen. Tak for invitation til at cyklister kan følge med i og kommentere chaufførernes debat om problemet. Det betragter jeg som en udstrakt hånd og invitation til dialog om et problem, vi har en klar fælles interesse i at løse. Jeg kan kun opfordre alle til at deltage i Facebook-gruppen. Alle der har tid og mulighed. Frits
  • Af Karsten Olsen Tappernøje 11. oktober 2013
    Det kunne være lækkert, at CYKELISTER ville vise at de ikke har brækket armen, og køre så langt frem at man kan se dem i forruden, eller tænke sig lidt om i trafikken, i stedet for at tro de er de eneste trafikanter
  • Af Frederik Faurby 11. oktober 2013
    Det er rigtig gode råd, men måske burde I tilføje, at man som cyklist kan minimere risikoen ved simpelthen at fjerne opmærksomheden fra sin mobiltelefon, når man cykler?

    Altså kigge op fra displayet og ud på den øvrige trafik ind imellem.

    Det burde være en ret selvfølgelig forholdsregel, men som daglig cyklist i Københavns gader kan jeg konstatere, at det er det overhovedet ikke.

    Måske kan en del af de alvorlige højresvingsulykker, som oftest rammer kvinder, på den måde gøres til 'nær-ved'-ulykker. Man opdager trods alt hurtigere faren, hvis man kigger op fra displayet.
  • Af Benny Leth 11. oktober 2013
    Her er lige en kommentar fra min side.
    Det er godt at man skal se sig for ved højresving. Men hvor mange bliver det ikke sagt og kommenteret at man skal se sig for.
    Jeg har selv set og oplevet ikke for at gøre cyklister hellige,der er mange der drejer til højre selvom der er grønt eller rødt.
    Derfor er der nok mange lastbiler der er på herrens mark, hvad sker der.
    Så vi skal selvfølgelig overholde færdselsloven og være meget vågen når vi holder
    ved et kryds.
    Vi kan blive ved at snakke og gøre meget for at gøre krydsene bedre, men vi skal
    selvfølgelig også selv gøre noget.
    Det med at man kan holde på fortovet er en dum ide` der må man jo ikke holde eller køre .
    Man skal altid være vågen og få øjenkontakt med chaufføren.
    Så smid mobil og øresnegl ad h...... til, det skulle gøres forbudt, man kan hverken høre eller se når man bruger nogen af de dele.
    Vi skal tænke os om, både cyklister og lastbilchauffører.
    Hermed tak for ordet, og vi skal alle tænke os om
    Så kommer vi meget langt.

    Med venlig hilsen
    Benny Leth
  • Af Luffe 11. oktober 2013
    I glemte lige et felt med "Undgå at have musik i begge øre, så man kan høre medtrafikanterne" men det er måske for meget forlangt ?
  • Af Tim Nielsen 11. oktober 2013
    Jer der gerne ville have cyklisterne skal køre mod fælserretning. ideen er god som med i lyskurve men hvordan tror i så man ville tage de hvis du som lastbil/bil sidder og kigger til højre i en rundkørsel også kommer der en cykel den anden vej fra.
  • Af En lastbilchauffør i Kbh. 11. oktober 2013
    Hvordan kan Dansk Cyklist Forbund tillade sig at opfordre cyklisterne til at overtræde færdselsloven endnu mere end de allerede gør, stop linien før fodgængerfeltet gælder også for cykler og det er ikke tilladt at cykle på fortovet... generelt findes der ikke værre trafikanter i DK end de [glade] tohjulede [trafikanter] som ikke kender en [døjt] til færdselsloven og den smule de kender overholder de ikke.... ovenstående råd og indledning viser med alt tydelighed [den begavelse hvormed] de fleste [cykelentusiaster] her i landet [er udstyret] ... Tag jer [venligst] sammen i [muntre tossehoveder].

    [Kommentaren er redigeret af redaktionen pga. en lettere overflod af diverse kraftudtryk: Vi har skiftet de voldsomme fraser ud med nogle lidt mere gammeldags skældsord. Dét synes vi, gør debatten hyggeligere - og henviser ellers blot til de almindelige retningslinjer for brug af sitet her: Generelle betingelser.]
  • Af johnny 11. oktober 2013
    nu er jeg selv ældre lastbilchauffør men i dag bevæger jeg mest på cykel men det kryds jeg dagligt måske nogle dage flere gange krydser lige over når jeg så høre en V8 disel Scania bag mig kikker jeg mig om til venstre får øjn kontakt med lastbilchaufføren han smiler eller nikker måske får jeg fingern altså tomlen så er kontakten der dette er min oplevelse med de farlige kryds
  • Af H. M. Larsen 13. oktober 2013
    Jeg syntes det er viktigt, at minde cyklisterne om, at de også selv skal passe på sig selv.
    Der ikke meget ved og have ret, hvis man dør af det.
    Jeg er sikker på, at lastbilerne og busserne gør hvad de kan for, at undgå at køre nogen ned.
    Det må være ganske forfærdeligt, at komme til, at køre nogen ned. Så tro mig, det er ikke noget de sløser med.
    Jeg kunne ikke selv drømme om, at køre op på siden af en lastbil eller bus hvis jeg har bare den mindste mistanke om, at den skal svinge til højre. Så hellere komme de 15 sek senere frem.
  • Af Mikkel Mortensen 17. oktober 2013
    Først og fremmest så skal der gøres op med, hvem der kører godt i trafikken. Hver gang debatten kommer op, så bliver der blæst ud at kvinder er mere forsigtige i trafikken, cyklister er onde og billister gør det de skal.

    *ALLE* kører med hovedet under armen i den danske trafik, jeg kører 9 km hver vej til arbejde tværs gennem København, og (næsten) alle bryder loven i stor stil; det er rigtigt der er en del kvinder der kører forsigtigt, og jeg kan næsten garantere jer for at det ikke er dem der er i farezonen ved højresvingsulykker. Dem der er i farezonen, er dem der slingrer afsted, SMS i hånden, høretelefoner i øret og ikke den fjerneste idé om, hvad der sker omkring dem.

    Den sidste måned på min tur har jeg set to påkørsler i højresving, begge mellem personbil og cyklist, så ikke større skader ud over humøret, jeg har selv været ved at blive taget to gange, begge gange af billister (en personbil og en varevogn) der ikke ser sig for før de tager svinget - men til forskel fra 60-70% af andre cyklister er jeg opmærksom på mine omgivelser og reagerer, så de *ikke* rammer mig.

    Desuden, de råd i giver med at man skal køre frem i lyskryds, det er fucking livsfarligt for den tværgående trafik, de fleste lyskryds i København har fået trukket cykelstien frem, så billister i forvejen holder længere tilbage, det er *ikke* nødvendigt at ligge og spærre den tværgående cykelsti "for at blive set", konsekvensen er at de tvægående må ud på kørebanen og dele med billister, da cykelstien pludselig er spærret! I har helt sikkert ret i man bør køre frem, så længe der er en lastbil og den holder så de ikke kan se en, men man skal fandme lige se sig for og sikre sig det er nødvendigt før man gør det!

    De farligste lyskryds jeg ser til daglig er dem, hvor cykelstier og højresvingsbaner skal dele plads, billister holder konsekvent ikke tilbage for cyklister i den situation, så det ender ofte med totalt kaos - det er faktisk et under at der ikke dagligt bliver slået nogen ihjel i lyskryds som f.eks. Amagerbrogade/Holmbladsgade eller krydset hvor Bremerholm bliver til Havnegade (v. Børsen).
  • Af Peter Frederiksen Hjørring 19. oktober 2013
    Som cyklist må vi ikke køre på vor ret vi skal have øjenkontakt med de højresvingende chafører for at undgå ulykkerne
  • Af Knud Erik Jensen 22. oktober 2013
    ET KONKRET FORSLAG - FLERE BLINKLYS!!
    Blinklysene på lastbiler og busser er IKKE OPTIMALE. Helt konkret SKAL der være blinklys på HØJRE side af disse køretøjer (det gælder selvfølgelig OGSÅ udenlandske køretøjer), - med ét lys pr. meter. I forvejen er der jo flere lys på begge sider af køretøjet!! Der kunne evt. også yderligere "monteres" lyd ved lamperne. EFTERMONTERING AF BLINKLYS må være en beskeden udgift for ejeren/vognmanden!
  • Af Ole Jensen.Vemmelev 22. oktober 2013
    Jeg har sagt det før også i avisen, cyklister skal kører i venstre side, prøv at tænke på at man får øjekontakt med bilerne og i rundkørsel, kører man ikke og er bange for at bilen drejer ind foran jer , og bilen kan være sikker på at der ikke kommer en bagfra. I slipper ikke for ulykker før det bliver lavet om, har flere gange været ved at blæse i grøften når der kommer en stor lastvogn og suser forbi bagfra det er meget ubehageligt.
  • Af Vibeke Eggers  22. oktober 2013
    Hvorfor har cyklisten ikke ansvar for sig selv også?
    Det kan da ikke komme bag på en at en lastbil skal til højre, for den har jo blinklyset tændt,
    Man kan jo vente til lastbilen er kørt.
    Cyklistlys er gode, hvis cyklisten overholder dem.
    Hvis man ikke har tid må man køre hjemmefra lidt tidligere.
  • Af Henning 25. oktober 2013
    Et af problemerne er cyklister overhaler højre om.

    Derfor bør det indføres i færdselsloven, at cyklister der skal køre lige ud i et kryds (eller evt til højre) hvor der holder lastbiler som de vil passere højre om, skal stoppe og trække cyklen over fodgængerfeltet. eller lade alle lastbiler passere.
    Det tager ikke megen tid.

    Det vil være sikkert.
  • Af Peter Rechnagel Kristensen 16. november 2013
    Trafikstyrrelsens analyser frem til nu
    Statistik over ulykker, hvor højresvingende lastbiler påkører cyklist
    Igangværende tiltag
    Havarikommissionen for Vejtrafikulykker har den 11. oktober 2006 offentliggjort en dybdeanalyse af en række højresvingsulykker. Kommissionens analyse kan ses her (pdf).
    På baggrund af analysen fremsatte kommissionen 16 konkrete forslag til, hvad der kan gøres for at forebygge højresvingsulykker. Mange forslag er allerede helt eller delvist ført ud i livet, og du kan se hvor langt man er nået her (pdf).
    3 punkter til bedre indretning af lastbiler, som ligger i .
    Spejle og udsyn ligger i EU.
    Reduktion af høje lastbiler i byer, ligger ingen steder = syltet.
    Hvornår sker der mon NOGET konkret???
  • Af Peter Rechnagel Kristensen 16. november 2013
    Hvad med at designe en lastbil som ikke har disse blinde vinkler, læs begrænsninger: https://scontent-a-lhr.xx.fbcdn.net/...
    Jeg siger tak for det.
  • Af Peter Rechnagel Kristensen 16. november 2013
    Link igen: https://scontent-a-lhr.xx.fbcdn.net/ hphotos-ash3/p480x480/1467383_10202449216494465_1347622278_n.jpg
    Ad. Hvad med at designe en lastbil som ikke har disse blinde vinkler, læs begrænsninger: https://scontent-a-lhr.xx.fbcdn.net/...
    Jeg siger tak for det.
  • Af Kasper Lundsgaard 21. januar 2014
    Vi er en gruppe på to, der studere Teknologi og design på HTX 3. år. Vi arbejder på en fantastisk ide, som fjerner noget at ansvaret fra chaufførene og lægger lidt ansvar over på cykellisterne. Ideen er enkelt, billig og kan installeres i alle kryds, i stedet for at sætte f. eks en sensor på alle cykler eller lastbiler - det dumt og dyrt og er alt for usikkert.
    Bare vendt, vores ide bliver første gang sat på prøve i Horsens. :)

    Kontakt os, hvis du har lyst til at hjælpe os, med markedsførring eller har prøvet lignede projekter - vi er altid åben for råd!

    Kasperlundsgaard@hotmail.com
  • Af Svend Skaarup 19. februar 2014
    Her er lige et forslag. - Lav færdselsloven om så cyklister altid skal køre i venstre side. Altså i mod kørselsretningen for biler. - Det anbefaler vi jo allerede fodgængere at gøre, når de går på en vej uden fortov. Kunne godt tilføje en hel masse argumenter, men tænk selv på fordelene for både bilister og cyklister.
  • Af Lotte. Cyklistforbundet 20. februar 2014
    Kære Svend,
    tak for dit forslag, vi er altid glade for input, der kan forbedre cyklister sikkerhed. Vi er blevet præsenteret for denne idé før - og har efterfølgende drøftet tankegangen med både Rådet for Sikker Trafik, Vejdirektoratet og andre eksperter. Vurderingen er dog fuldstændig entydigt, at venstrekørsel for cyklister vil skabe langt flere uheld, end vi ser i dag, så vi kan ikke støtte forslaget. Men vi har undersøgt sagen ganske grundigt og med åbent sind.
  • Af kurt lunders odense afd. 21. marts 2014
    Jeg hilser den nye høring om højresvingsulykker velkommen Meget rigtigt er sagt i denne sag,men nu må DCF tage over og gøre deres hoved sag og bringe ulykkerne hvor lastbil og cyklist er indblandet.Lad os få vores egen kampagne. Det er populært med mærkedage,lad os få sikker cykel dag,hvor der er fokus på os bløde trafikanter
  • Af kurt lunders odense afd. 21. marts 2014
    Jeg hilser den nye høring om højresvingsulykker velkommen Meget rigtigt er sagt i denne sag,men nu må DCF tage over og gøre deres hoved sag og bringe ulykkerne hvor lastbil og cyklist er indblandet.Lad os få vores egen kampagne. Det er populært med mærkedage,lad os få sikker cykel dag,hvor der er fokus på os bløde trafikanter
  • Af viggo laursen,  27. juli 2014
    Fatter ikke det kan være så svært. Flyt al cykeltrafik såvel som lille knallert trafik over i venstre side. Lige som man gør med gående trafik hvor der ikke er fortov. Så cykellisterne se trafikke som komme mod dem og bilerne får ikke en død vinkel hvor cyklerne gemmer sig, med risiko for at blive kørt ned. Trafik lys for cyklisterne vendes bolt 180 grader (vel 3 skruer der skal løsnes pr signal). I rundkørsler skal cyklerne selvfølgelig køre venstre om og bilerne køre højre om. Hermed sikker kørsel for cyklisterne. Så hermed er ideen givet videre. Det tog blot 1 dag i Sverrige at ændre fra venstre kørsel til højre kørsel (over night).
    Så cykelistforbund...går i flæsket på politikerne, trafikministeret eller hvem det nu skal ind over. Lad os i Danmark blive de første der får flyttet cykeltrafikken fra højre side til venstre side og lad os spare liv. Cyklisternes liv, og få iphone ørepropperne ud af ørene når der cykles, og være opmærksom på trafikke i al almindelighed. Det er ikke KUN bilisterne der har et ansvar. Rigtig God cykeltur.
    Viggo