CykelTuristUgen 2013 i Skælskør

CykelTuristUgen foregår i 2013 i Skælskør på Sydvestsjælland. Foto: Cyklistforbundet

CykelTuristUge i Skælskør 2013

En uge fuld af oplevelser i det skønne Sydvestsjælland

Skælskør er en idyllisk købstad med gårdmiljøer og bindingsværkshuse ca. 20 km syd for Korsør. Området er en perle med mange ornitologiske oplevelser, og en smuk varieret natur med skov og strand, der kan opleves på cykel.

Fra Skælskør udgår også Fodsporet, som er en 48 km lang cykelsti lavet på den nedlagte jernbane mellem Skælskør, Næstved og Slagelse.

CykelTuristUgen er for alle der kan lide at cykle. Det handler ikke om at cykle hurtigt, men om at få gode oplevelser, frisk luft og masser af motion – om at være sammen med familie, gode venner og andre cykelentusiaster.

Ugen rummer fire cykeldage. Hver dag kan der vælges mellem tre ruter med længde á ca. 40, 70 eller 100 km. Vi har hele dagen til at komme rundt, så der er tid til at holde pauser og nyde naturen og seværdighederne undervejs. Til hver cykeldag udleveres en udførlig rutebeskrivelse samt et kort over ruten.

Ved dagens to korteste ture er der mulighed for at følges med en tur-leder hvis man ønsker det. 40 km turen køres med en gennemsnitshastighed på godt 15 km i timen og 70 km turen kommer op omkring 18 km i timen. Den lange tur køres individuelt.

Program

Mandag vil turen gå til Tystrup-Bavelse Naturpark samt Kongskilde Friluftsgård. 40 km ruten når ikke helt frem til området, men der vil være andre oplevelser.

Tirsdag skal vi besøge sydkysten med kirke og kalkmalerier, Holsteinsborg og Bisserup Strand. Mellem og den lange tur fortsætter til Næstved og vi kører retur via Fodsporet.

Onsdag har sit eget program. – Samme tur for ALLE der har lyst. Vi har valgt Agersø som tur-mål som ligger i Storebælt med færge fra Stigsnæs 10 km fra Skælskør. På øen kan man se møllen, kirken, historiestalden samt kroen der serverer sildebord.

Torsdag byder på den imponerende vikingeborg Trelleborg. For dem der vil længere fortsættes nordpå og hjem langs Storebæltskysten.

Fredag vil cykelturene gå i flere retninger. Kort tur til Korsør med evt. museumsbesøg og en flot tur langs Storebæltskysten hjem. Mellem og lang rute går til Dansk Cykel- og Knallertmuseum i Glumsø.

Aftenarrangementer

Søndag er der indskrivning på Campingpladsen mellem kl. 14-19.

Søndag kl. 19.30 afholdes orienteringsmøde om CykelTuristUgen på Vandrerhjemmet over en kop kaffe (inkluderet i prisen)

Mandag aften er der grill-aften (inkluderet i prisen)

Tirsdag aften er der mulighed for vandreture af forskellige længder.

Onsdag aften er der flere muligheder: Rundvisning på herregården Holsteinsborg eller sejltur med musik på Skælskør Fjord eller en lille tur til Kanehøj Mølle som kun er åben onsdage.

Torsdag aften er der mulighed for byvandring, koncert i kirken og man kan høre byens vægter. Fredag aften er der festaften.

Overnatning

Udgangspunktet for CykelTuristUgen vil være Skælskør Vandrerhjem. Man skal selv sørge for indkvartering. Campingpladsen ligger ca. 200 m på cykel fra Vandrerhjemmet, og begge ligger lige ned til Skælskør Nor.

Booking på Vandrehjemmet Lystskoven via mail. NB tilmeld ikke via Internet, da det kræver betaling forud, og det ønsker vandrerhjemmet ikke. Booking på Camping Nor via mail.

Yderligere overnatningsmuligheder henvises til Turistkontoret i Skælskør der kan henvise til B&B og andet. 31⁄2 km nord for Skælskør ligger Campingplads Boeslunde som har både værelsesudlejning og hytter.

Tilmelding

Tilmeldingsblanketten kan downloades her og bedes sendt per post eller mailet til Cyklistforbundet – helst før 15. februar 2013. Sidste frist for tilmelding 1. juni 2013. Herefter + kr. 100.

Ønskes fællesspisning på Vandrerhjemmet bedes det udfyldt og fremsendes sammen med tilmelding. Fællesspisning betales til Vandrerhjemmet ved ankomst.

Vi gør opmærksom på, at Skælskør er en hyggelig købstad der har flere spisesteder til rimelige priser udover de gængse supermarkeder.