I 1929 opfordrede Cyklistforbundet til, at cyklisterne begyndte at tale med armene. Foto: Cyklistforbundets arkiv

Jul i det gamle Cyklistforbund: 1929-1970'erne

Se eller gense lågerne i julekalenderen 'Jul i det gamle Cyklistforbund'.

Af Frits Bredal og Christina Britz Nicolaisen

Vidste du, at Storm P var medlem af Cyklistforbundet, og at mange af hans tegninger handler om skærmydslerne mellem cyklister og ordensmagten?

Vidste du, at Cyklistforbundets formand Max Tvermoes i 1940’erne var så berømt, at aviserne fremstillede satiretegninger og morsomme digte om ham?

Vidste du, at Cyklistforbundets medlemstal og dermed indflydelse altid har været ekstremt påvirket af tidsånden? I 1957, da bilismen ukritisk blev dyrket som vejen til fremtiden, var medlemstallet helt nede på 862. I 70’erne, under oliekrisen og de bilfrie søndage, eksploderede medlemstallet. Alene mellem 1978 og 1979 sagde mere end 8000 nye medlemmer ja tak til pedalkraft.

Alle disse oplysninger – og mange flere - er sivet ud gennem lågerne under anden uge i Cyklistforbundets julekalender på Facebook.

Dansk Cyclist Forbund (dengang stavet med to c'er efter engelsk forbillede) blev stiftet i 1905 i protest mod datidens elendige cykelforhold. Medlemmerne af Cyklistforbundet har trampet i pedalerne siden Væltepeter var ung. Under både første og anden verdenskrig. Under oliekriser og finanskriser. Resultatet af alle anstrengelserne: Verdens bedste cykelland – selvom der stadig er masser af plads til forbedringer.

Se eller gense lågerne fra anden uge i julekalenderen:

Jul i det gamle Cyklistforbund: 1929-1970'erne

Jul i det gamle Cyklistforbund

Se eller gense hele julekalenderen: