Tillykke til PAM Elite-holdet fra PFA i København, der vandt Cyklistforbundets Vi Cykler Til Arbejde 2019. I alt cyklede 6.060 cykelhold så meget i maj, at de forbrændte kalorier svarende til knapt 13 millioner skumfiduser.

Vi Cykler Til Arbejde-cyklister har sparet kloden for 1,5 mio. kg CO2

59.144 danskere deltog i maj i Cyklistforbundets årlige motionskampagne og cyklede i alt 9 mio. kilometer. Det svarer til 233 friske cykelture rundt om Jorden. Var de mange kilometer kørt i bil, havde det belastet kloden med over 1,5 mio. kg CO2.

Mens klimaet blev sparet for mere end halvanden million kg CO2, forbrændte de mange deltagere i Vi Cykler Til Arbejde 2019 kalorier svarende til 12.7 millioner skumfiduser.

En del af de kalorier blev forbrændt af PAM Elite-holdet fra PFA i København, der i år vandt Cyklistforbundets årlige motionskampagne og fredag den 14. juni fik overrakt præmien: Et 10.000 kroners rejsegavekort fra Ruby Rejser til alle holdets 15 deltagere.

PFA deltog med 311 medarbejdere fordelt på 34 hold. Tilsammen kørte de 49.509 km, de sparede kloden for 8.070 kg CO2 og sig selv for 68 sygedage.

Så mange sparede sygedage har en stor og positiv betydning på bundlinjen både for den enkelte virksomhed og for samfundsøkonomien som helhed. Det viser, at cyklen er et af de afgørende svar på to af vor tids helt store udfordringer: Klima og sundhed, siger direktør i Cyklistforbundet, Klaus Bondam

Cykler for klima og sundhed

I årets kampagne, der kørte hele maj måned, dystede over 6.000 cykelhold fra knapt 2.000 virksomheder fra hele landet om rejser, cykler, oplevelser og andre præmier.

Ved at vælge cyklen frem for bilen gør deltagerne ifølge Cyklistforbundet klimaet en enorm tjeneste. Deltagerne forbedrer samtidig egen sundhed og nedsætter sygefraværet i landets virksomheder. De mange cyklede kilometer kan nemlig omregnes til, at virksomhederne tilsammen har sparet næsten 13.091 sygedage.

Direktør i Cyklistforbundet, Klaus Bondam, siger om årets resultat:

- Så mange sparede sygedage har en stor og positiv betydning på bundlinjen både for den enkelte virksomhed og for samfundsøkonomien som helhed. Det viser, at cyklen er et af de afgørende svar på to af vor tids helt store udfordringer: Klima og sundhed, siger Klaus Bondam.

Medarbejder i Fredericia-virksomhed kaptajn for 21. gang

Vinderholdet er fundet ved lodtrækning, for kampagnen handler ikke om at cykle hurtigst eller længst, men om at have det sjovt med kollegaerne og få en sundere hverdag med den daglige cykeltur.

Mange virksomheder deltager da også år efter år i kampagnen. Bankdata i Fredericia har cyklet med i over 20 år, og her har IT consultant, Carsten Lang Petersen, været holdkaptajn de sidste 21 år.

- Der er selvfølgelig mange, der cykler i forvejen. Men der er også kollegaer, der lige giver den en ekstra skalle i maj måned. Vi har både almindelige pendlere og så et par af de virkelig hårde nysere. Rekorden er omkring 93 kilometer til og fra arbejde, siger han.

Bankdata stillede i år med 109 deltagere. Det er det største antal medarbejdere fra én virksomhed i Fredericia Kommune.

FAKTA & FUNFACTS OM VI CYKLER TIL ARBEJDE

VI CYKLER TIL ARBEJDE har været arbejdspladsernes årlige motionskampagne lige siden 1998. Kampagnen kører hele maj, og deltagerne cykler i hold på 4-16 deltagere. Hver cykeldag tæller som et lod i lodtrækningen om årets hovedpræmie og en lang øvrige præmier.

• 59.141 deltagere fordelt på 6.060 cykelhold fra knapt 2.000 virksomheder i hele landet cyklede med i kampagnen

• De har sammenlagt cyklet 9.351.198 km

• De har tilsammen siddet i sadlen 682.428 cykeldage

• De har sparet sig selv og samfundet for 13.091 sygedage

• De har sparet klimaet for 1.524.245 kg CO2

• De cyklede samlet set 233 gange rundt om jorden

• De har forbrændt over 231 millioner kalorier svarende til 12.7 millioner skumfiduser

Læs også

Meld dig ind i Cyklistforbundet

Vælg mellem et almindeligt medlemskab, et digitalt medlemskab for unge, et hustandsmedlemskab, et seniormedlemskab, et gavemedlemskab og et firmamedlemskab.

Meld dig ind

Alt om cykling

Find de gode guides, særlig viden til forældre, lærere, pædagoger og kommuner, lov og regler og ny viden.

Læs alt om cykling

Brug vores kampagner

Vi har med Vi kan cykle!, Alle Børn Cykler og Vi Cykler Til Arbejde gode og årlige cykelkampagner til førskolebørn, skolebørn og voksne.

Læs om kampagnerne