Cykelregnskabsgeneratoren og Fix Cykelvejen

Cyklistforbundet tilbyder to gratis online-værktøjer til kommuner, der ønsker at styrke arbejdet med cykelfremme.

De to værktøjer er til dig, der i en kommune arbejder med trafikplanlægning eller på anden måde har med kommunens cykelindsats at gøre:

• Generatoren gør det muligt nemt og hurtigt at udarbejde et cykelregnskab, der giver en updateret status på cykelforhold og cyklismen i kommunen

• Fix Cykelvejen kan benyttes, når man ønsker at invitere borgere til at indberette fejl, mangler og ønsker på et kort til hverdagen som cyklist.

Har du spørgsmål eller kommentarer - skriv til post@cyklistforbundet.dk.

Cykelregnskabsgeneratoren

Nøgletal og viden om udviklingen er afgørende, når man som kommune ønsker at arbejde med cykelfremme og opnå de mange fordele ved, at mange vælger cyklen i hverdagen. Cyklistforbundet har udviklet en cykelregnskabsgenerator, som gør det muligt for kommuner nemt og hurtigt at udarbejde et cykelregnskab, der indeholder den nødvendige viden om cykling i kommunen.

Lav et cykelregnskab

Du udfylder data direkte i generatoren, der producerer en færdig og printbar pdf-rapport for dig - inklusiv grafer og nøgletal.

Gå til generatoren

Kilder og baggrundsdata

Vi har samlet en oversigt over de kilder og baggrundsdata, der er gode at kende til og bruge, når du laver et cykelregnskab.

Se oversigten

Ofte stillede spørgsmål

Få svar på de oftest stillede spørgsmål til generatoren og arbejdet med den.

Gå til FAQ'en

Kommunikationspakke

Når cykelregnskabet er på plads, er tid til at fortælle om resultaterne. Vi har samlet en række anbefalinger til kommunikation af cykelregnskabet.

Fix Cykelvejen

• Cyklistforbundets interaktive kort kan bruges, når der ønskes borgerinput om lokale cykelforhold. Som kommune kan I f.eks. benytte tjenesten til en lokal kampagne, hvor I inviterer borgerne til at indberette fejl og mangler og til at komme med input til, hvor cykelforholdene kan forbedres lokalt.

Sådan bruges kortet

• Du kan gå direkte til kortet Fix cykelvejen her.

• Sidder du i en kommune eller anden offentlig myndighed, der ønsker at bruge kortet, kan du få adgang til data til brug i Excel og GIS mv. ved at skrive til post@cyklistforbundet.dk. Det er dog vigtigt, at du eller en kollega kan arbejde med filformaterne KML, GeoJSON og/eller CSV, da Cyklistforbundet ikke yder support hertil.

• Når I skal invitere borgere til at indberette på det interaktive kort, skal I bruge url'en Cyklistforbundet.dk/fixcykelvejen. Herefter skal borgeren vælge mellem en pc- og en mobil/tabletversion.

Læs også

Alt om cykling

Til kommuner

Børn cykler, når voksne skaber mulighederne. Se vores tilbud og anbefalinger til at styrke børnecykelkulturen lokalt.

Gå til oversigten

Alt om cykling

Til skoler og daginstitutioner

Børn cykler, når voksne skaber mulighederne. Se vores tilbud og anbefalinger til pædagoger og lærere.

Gå til oversigten

Støt cykelsagen

Støt cykelsagen - og træk det fra i skat

Støt med et valgfrit beløb. Giv et medlemskab i gave. Betænk cykelsagen i dit testamente. Du kan støtte Cyklistforbundets arbejde for bedre forhold for cyklister på mange måder.