Cykelven er en mobil tjeneste, der kører ud og reparerer medarbejdernes cykler. Foto: Cykelven

Cykeltjenester hitter hos virksomhederne

BEST PRACTISE Flere virksomheder benytter sig af online tjenester, hvor medarbejderne kan få repareret deres cykler og købe cykler til spotpris.

Af Maj Marie Carlsen, Formel M
27. august 2013

”Da vi i september 2012 lavede en transportvaneundersøgelse kiggede vi samtidig på cykeltiltag, der havde den størst mulige effekt med den mindst mulige indsats.”

Således forklarer Regitze Kristiane Rugholm, der er planlægningskonsulent på Glostrup Hospital. I november 2012 startede hospitalet et samarbejde med Cykelven, der tilbyder medarbejdere at få repareret deres cykel i arbejdstiden. Og i april i år startede servicen medarbejdercyklen.dk, hvor medarbejderne kan købe kvalitetscykler til en god pris.

”Fordelen ved de to services er, at det er lette håndtag at skrue på for os i forhold til at motivere vores medarbejdere til at tage cyklen frem for bilen,” forklarer Regitze Kristiane Rugholm.

Reparation i arbejdstiden
”Vores mål er, at det skal være nemt at cykle. Mange oplever, at det er svært at få tid til at få repareret deres cykel, fordi cykelhandlerne kun er åbne i arbejdstiden. Derfor har vi lavet en cykelservice, hvor medarbejdere kan få repareret deres cykel, mens de er på arbejde,” forklarer Simon Søndergaard. Han er direktør i den socialøkonomiske virksomhed Cykelven, der i skrivende stund har 3.200 medlemmer fordelt på 42 arbejdspladser.

Servicen foregår ved, at medarbejderne booker en cykelreparation på nettet og udfylder et skema med, hvad de skal have lavet. Herefter kører cykelservice ud med et mobilt cykelværksted og reparerer cyklen hos virksomheden. Virksomheden vælger selv, hvor ofte Cykelven skal komme forbi i en frekvens mellem en gang om ugen og en gang om måneden.

Kvalitetscykler til spotpris
Medarbejdercyklen.dk er endnu en online service, som Glostrup Hospital tilbyder sine medarbejdere.

Servicen foregår ved, at virksomheden får oprettet en profil på medarbejdercyklen.dk, hvor medarbejderne kan gå ind og købe cykler og cykeludstyr som eksempelvis cykeltøj og hjelme. I år har medarbejdercyklen.dk 18 cykelmodeller fra bedstemorcykler til racercykler i priser fra omkring 2.600 og op til 32.000 kroner. Direktør Per Frederiksen forklarer, at cyklerne kan sælges til en god pris, fordi der er sparet et led i salget, idet medarbejdercyklen.dk både er grossist og forhandler.

Om servicen siger Regitze Kristiane Rugholm:

”Ordningen er stadig så ny, at vi ikke kan sige noget om, hvor mange der vil benytte sig af den. Men ved at tilbyde medarbejderne en favorabel cykelkøbsservice undgår vi forhåbentlig, at nogen i vores næste transportvaneundersøgelse siger, at de ikke cykler, fordi de ikke har en.”

Hos Siemens, der har benyttet servicen i to år, er successen ikke til at overse. Sidste år købte 200 medarbejdere en cykel gennem medarbejdercyklen.dk. QEHS officer John Holst vurderer, at salget vil blive nogenlunde det samme i år.

”Vi har generelt fokus på at tilbyde vores medarbejdere forskellige ordninger, hvor de kan købe varer med rabat og til favorable priser. Medarbejdercyklen.dk giver os mulighed for at tilbyde vores medarbejdere kvalitetscykler til en fornuftig pris,” forklarer John Holst.

Nemme services
Både Regitze Kristiane Rugholm og John Holst fortæller, at det har krævet meget få ressourcer at tilbyde medarbejdercyklen.dk til medarbejderne. Det samme gælder for Glostrup Hospitals erfaring med Cykelven.
For begge services gælder, at virksomheden får en profil på deres hjemmeside, hvor al bestilling, betjening og betaling foregår.

John Holst fortæller om medarbejdercyklen.dk:

”Når siden er oprettet hos medarbejdercyklen.dk fungerer servicen som et kundeforhold mellem medarbejderne og medarbejdercyklen.dk. Så det er fuldkommen ukompliceret og uproblematisk for os at tilbyde servicen. Det eneste vi skal gøre er at informere vores medarbejdere om, at den findes,” forklarer John Holst.

Om cykelservice fortæller Regitze Kristiane Rugholm:

”Det eneste cykelservicen kræver af os er, at vi kommunikerer om den til vores medarbejdere, og at vi stiller et fysisk sted til rådighed, hvor Cykelven kan parkere, når de afhenter og leverer cyklerne.”

Hos både Siemens og Glostrup Hospital har de formidlet viden om de to services gennem kampagner og artikler på intranettet. Glostrup Hospital har desuden lavet plakater og flyers og temadage om cyklisme, hvor både Cykelven og medarbejdercyklen.dk har deltaget.

Blandt andre mobile cykeltjenester, der tilbyder reparation til virksomheders medarbejdere i arbejdstiden, kan nævnes:

• Just-bike
  • Baisikeli
  • Bikeman

Artiklen er tidligere bragt i Formel Ms nyhedsbrev.

Vil du vide mere?

Ideer til artikler, videnblade eller andet modtages med glæde

Ligger du inde med viden eller erfaring, som andre professionelle, der arbejder med fremme af cykeltrafik kunne have gavn af? Eller har du ideer til andre artikler og videnblade, som du gerne vil læse på Cykelviden.dk? Så kontakt redaktionen. Vi ser frem til at høre fra dig.

Skriv på afdelingens side

Opret en profil - det tager 30 sekunder