Foto: Kristine Funch

Bliv cykelklar til skolestart

Cyklen er for de fleste børn det bedste transportmiddel til skole og fritidsaktiviteter. Men familien skal helst bakke op, hvis børnene skal have en tryg og sikker start på livet som cyklist. Sommerferien er som skabt til cykeltræning – og til at lære skolevejen rigtig godt at kende.

Af Lotte Malene Ruby
25. juni 2015
Næsten hvert andet skolebarn i Danmark cykler til skole. Det er godt for både sundheden og indlæringen – og så giver det børnene en stor bevægelsesfrihed. Men det kræver en indsats fra både familierne og skolerne, hvis så mange børn som muligt, skal have glæde af cyklen i hverdagen.

”De fleste børn er rigtig glade for at cykle og den frihed, det giver dem. Men det er de voksnes ansvar at få børnene godt i gang. Derfor opfordrer vi i Cyklistforbundet alle forældre til at cykeltræne med deres børn og sørge for, at de lærer skolevejen godt at kende sammen med en voksen. Det kan være svært at nå det i en presset hverdag, men sommerferien er en rigtig god lejlighed til at cykle sammen i ro og mag,” fortæller kampagnechef Maria Bech, som bl.a. arbejder med skolekampagnen Alle Børn Cykler.

God start uden trafik
De fleste børn lærer i dag at cykle, inden de når skolealderen. Men uanset alder, er det absolut bedst at starte cykeltræningen på et trafikfrit område. Det kan fx være i en park, et naturområde eller en skolegård. Når barnet har fået styr på cyklen, kan bremse sikkert, se sig tilbage og række hånden ud uden at slingre for meget, så er der mulighed for at begynde trafiktræningen. For der er stor forskel på at kunne cykle og at kunne klare sig i trafikken.

”I sommerferien er trafikken de fleste steder mere rolig. Så hvis jeres barn skal til at cykle til skole efter ferien, er det en fin idé at køre ruten igennem nogle gange i sommerens løb. Børn i indskolingen har ofte behov for at følges med en voksen til skole, men det er alligevel en stor hjælp i familien, hvis I kender skolevejen på cykel, når hverdagens udfordringer sætter ind. Så er der større chance for, at cyklen kommer i brug,” siger kampagnechef Maria Bech.

Alle Børn Cykler til september
Endnu en god grund til at blive cykelklar inden skolestart er skolekampagne Alle Børn Cykler, som Cyklistforbundet arrangerer i samarbejde med TrygFonden hvert år i september måned. Sidste år dystede 130.000 børn om at cykle så meget som muligt i to uger – både i og uden for skoletiden. Og over hele landet bruger skolerne kampagnen til at sætte fokus på cyklen.

”I Cyklistforbundet er vi utrolig glade for, at så mange skoler i hele landet bakker op om, at eleverne skal have gode muligheder for at cykle. Lærerne og skolelederne er heldigvis meget opmærksomme på, at eleverne bliver sundere, gladere og får nemmere ved at lære, når de komme ud at cykle regelmæssigt,” fortæller Maria Bech.

Resultater fra Alle Børn Cykler 2014

ABC 2014

Klasser

Elever

Cykeldage

Hjelmdage

I alt:

Region Midtjylland

Region Nordjylland

Region Hovedstaden

Region Syddanmark

Region Sjælland

Fakta om kampagnen
  • Tilmeldingen er åben på www.abc-abc.dk
  • Det er gratis at være med i Alle Børn Cykler
  • Kampagneperiode: 31.august – 11.september
  • Tilmeldingsfrist: 19. august
  • I 2014 deltog 127.361 elever fordelt på 6.024 klasser. De havde sammenlagt 489.375 cykeldage.
  • Jeppe Vig Find (kendt som ”Lille Nørd”) er ambassadør for kampagnen
  • TrygFonden har været samarbejdspartner siden 2006.

Det kan du gøre