Foto: Mikkel Østergaard

Små børn skal cykle mere

De alleryngste børn skal være mere fysisk aktive i hverdagen, lyder nye anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen. Cyklistforbundets koncept Cykelleg går godt i spænd med de nye anbefalinger.

Af Christina Britz Nicolaisen
29. januar 2016

Sundhedsstyrelsen har udarbejdet en række anbefalinger for børn i alderen 0-4 år. Det vigtigste budskab er, at aldersgruppen skal bevæge sig så meget som muligt i dagligdagen.

Styrelsens tidligere anbefalinger om fysisk aktivitet har været målrettet større børn og voksne, men nu er tiden også kommet til de helt små børn.

Der er ikke sat timeantal på anbefalingerne til de yngste. De 0-4-årige bevæger sig nemlig helt af sig selv hvis de får mulighed for det, og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor, at aktiviteterne støtter op om børnenes helt spontane lyst til at bevæge sig.

”Små børn bruger deres krop og bevægelser til at udforske omgivelserne med og til at skabe kontakt til andre. De er helt naturligt i bevægelse hele tiden, og det er det, vi skal støtte som forældre, institutioner med mere med de nye anbefalinger”, udtaler specialkonsulent i Sundhedsstyrelsen Lisa von Huth Smith i en pressemeddelelse.

Bevægelse på to hjul

Løbecykler og cykler er gode redskaber til at få mere bevægelse ind i hverdagen hos de 1-4-årige, fremgår det af anbefalingerne. Og det hænger godt sammen med Cyklistforbundets konkrete erfaringer med konceptet Cykelleg i vuggestuer og børnehaver. Det fortæller Kia Johansson, der er projektleder på cykellegekampagnen "Vi kan cykle!".

"De fleste børn kan så småt starte op med løbecykler inden de fylder to år. Men det skal være sjovt at bevæge sig, og derfor har vi udviklet en lang række cykellege i samarbejde med erfarne bevægelsespædagoger".

Cykelleg gør børnene fortrolige med cyklen helt fra begyndelsen. Men cykellegekonceptet handler i høj grad også om at styrke børnenes motorik og den fysiske, psykiske og sociale udvikling, forklarer Kia Johansson.

"Når børnene fx leger Kongens efterfølger eller To mand frem for en enke på cykel, får de jo både trænet deres balance, fart- og afstandsbedømmelse. Og derfor passer cykellegene rigtig godt ind i institutionernes læreplaner".

Cykellegekampagnen "Vi kan cykle!" har kørt i en lang række børnehaver siden 2013 med støtte fra Østifterne. Kampagnen kører igen i maj måned.

Læs mere om "Vi kan cykle!"-kampagnen her