Foto: Mikkel Østergaard

Cyklistforbundet åbner endnu en af i alt ni cykellegebaner over hele landet

Med den nye højkvalitetsbane i Silkeborg Kommune får kommunens børn et sted, hvor de kan lege sig til at blive sikker på cyklen. Cyklistforbundet glæder sig over, at man i Silkeborg vælger at sikre børn de gode cykeloplevelser, der vil være med til at gøre dem til sikre og glade børnecyklister.

Af Jane Kofod
24. august 2018

Cykellegebanen i Silkeborg Kommune er en af de ni høj-kvalitets cykellegebaner, som Cyklistforbundet - i tæt samarbejde med den lokale kommune og støttet af Nordea-fonden - anlægger i ni kommuner over hele landet.

- At blive sikker på en cykel kommer ikke af sig selv. Det skal trænes, og det kan børn på en cykellegebane. Banen er bygget op, så børnene via leg og sjove udfordringer træner basale cykelfærdigheder som at holde balancen, starte/bremse eller tage en hånd af styret. Den slags skal sidde på rygraden, før man som barn er sikker nok til at kunne øve sig i at cykle i trafikken, siger Klaus Bondam, direktør i Cyklistforbundet.

Børn kan bruge den nye bane sammen med pædagoger, lærere og forældre, og større børn kan selv besøge på banen og lege med kammeraterne.

Klaus Bondam håber, at banen, der ligger i kommunens nye aktivitetspark Arena Parken i Kellerup, vil skabe masser af cykelglæde og få flere børn op på cyklen:

- Det giver børn frihed, oplevelser, selvtillid og selvstændighed at kunne cykle til skole, venner og fritidsaktiviteter. Daglig motion i form af gode cykelture giver også sunde børn, der lærer bedre i skolen. Så der er al mulig grund til at glæde sig over, at man i Silkeborg Kommune prioriterer at styrke børnecyklingen og at få cykling ind i børns liv så tidligt som muligt, siger Klaus Bondam.

Banen i Silkeborg bliver en del af Silkeborg Kommunes nye aktivitetspark Arena Parken i Kjellerup.
Der er foreløbig åbnet baner i Aabenraa, Aalborg, Odsherred, Varde, Guldborgsund. De sidste baner åbner i Nyborg, Kolding og Høje Taastrup.

Kommunerne finansierer selv minimum halvdelen af banens pris, mens Cyklistforbundet med støtte fra Nordea-fonden har tildelt kommunerne 500.000 kr. til projektet.